ANALISIS
KESESUAIAN SUSUN ATUR BILIK, ALAT DAN BAHAN SERTA STOR SENI
Antara
pra syarat yang paling utama bagi menjamin satu proses pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan adalah aspek pengurusan bilik darjah. Guru yang baik
haruslah tahu mengendalikan dan mampu mengurus bilik darjah dengan baik. Pengurusan
bilik darjah yang berkesan melibatkan pelbagai aspek seperti ciri peribadi
seorang guru, rutin dan peraturan bilik darjah, iklim bilik darjah dan hubungan
antara aspek pengurusan dan pengajaran. Untuk menjadikan bilik darjah lebih
kondusif, berkesan dan diurus dengan lebih cekap, guru hendaklah mempunyai
sifat-sifat seorang pengurus yang baik seperti tegas, demokratik, pengasih dan
prihatin. Selain itu, guru juga harus mengambilkira faktor kelas yang kondusif,
sihat dan positif selain merangka proses pengajaran dan pembelajaran yang
menarik.
Gaya
kepimpinan guru dalam mengurus bilik darjah akan memberi kesan kepada iklim dan
suasana persekitaran bilik darjah. Pengurusan yang berkesan akan membantu dari
aspek yang berfokuskan kepada aspek-aspek seperti kemajuan pelajaran, interkasi
dan penglibatan pelajar yang aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Untuk memastikan segala objektif dan hasil pembelajaran tercapai, seorang guru
haruslah mengetahui dan memahami prinsip pengurusan bilik darjah selain sikap
guru, rutin dan peraturan, iklim bilik darjah dan aspek pengurusan yang
mengutamakan pengajaran dan pembelajaran.
Sistem sosial merupakan sesuatu sistem interaksi dan aktiviti manusia dalam
masyarakat. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan dalam bilik
darjah bergantung kepada interaksi dan aktiviti di antara guru dengan
pelajar-pelajarnya. Sehubungan ini, bilik darjah merupakan satu sistem sosial
yang mana interaksi berlaku melalui aktiviti-aktiviti yang dirancangkan dan
berlandaskan sesuatu strategi pengajaran dan pembelajaran.
Ciri-ciri iklim bilik
darjah yang kondusif
Iklim bilik darjah yang baik adalah iklim bilik darjah yang terbuka dan
akan menggalakkan pelajar bebas berinteraksi di antara pelajar dengan pelajar;
pelajar dengan guru, serta bebas melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti dalam
bilik darjah. Guru pula gembira bekerja dalam keadaan yang mesra dan sempurna.
Oleh itu, kami memilih untuk menggunakan cat hijau bagi mewujudkan suasana
damai di dalam kelas. Kelas yang diubahsuai mempunyai saiz yang kecil. Iklim
bilik darjah yang terbuka seperti ini merupakan iklim bilik darjah yang
kondusif, dan iklim positif ini akan dapat membantu sekolah mencapai
aspirasinya, seperti membentuk pelajar dengan sikap dedikasi, berinisiatif,
rela bekerjasama, ramah dan mesra, spontan dan kreatif, serta lebih tinggi
motivasinya.
Pada bahagian belakang bilik darjah, terdapat tiga papan buletin untuk
tujuan mempamerkan hasil karya murid yang telah siap selain untuk sudut bacaan
bagi nota-nota mengenai 4 bidang dalam seni visual. Susunan meja dijadikan
dalam bentuk U supaya murid senang melihat guru dan mudah memberikan tumpuan di
dalam kelas. Kelas yang bersaiz kecil tidak patut dipadatkan lagi dengan akatan
yang besar seperti rak menyimpan barang kerana ini akan menjadikan kelas kecil
dan tidak selesa. Kami mengambil inisiatif lain dengan meletakkan rak buku
kecil sebagai tempat penyimpanan alat dan bahan yang kan digunakan kelak.
Ringkasnya, iklim bilik darjah yang
dikatakan kondusif adalah sebuah bilik darjah yang dikelolakan dengan baik,
yang elok dipandang dan yang teratur susunannya. Keadaan ini akan memberi kesan
cita rasa, semangat, kesejahteraan, dan bahagia kepada pelajar-pelajar yang
menggunakannya untuk menjalankan aktiviti pembelajaran mereka. Iklim bilik
darjah yang kondusif ini akan meningkatkan keberkesanan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran.
Lengkap dengan
alat dan bahan
|
Berperanan
sebagai ruang mempamerkan karya dan hasilan seni secara profesional
|
Tempat/ruang
aktiviti kerja seni, kraf dan lain-lain
|
·
Susun atur meja dan zon kerja dengan ruang yang
selesa mengikut bilangan murid serta saiz dan kesesuaian kelas.
·
Bilik darjah memerlukan pencahayaan dan ruang
penguadaraan yang baik.
·
Kelengkapan alat dan bahan untuk melakukan
aktiviti haruslah disediakan dengan lengkap. Peralatan ini juga perlu berada
dalam koindisi yang baik dan selamat untuk digunakan.
·
Ruang pameran perlu diwujudkan dalam bilik
darjah agar hasil karya murid dapat disimpan dan memudahkan proses apresiasi.
·
Jadual bertugas perlu dirangka supaya murid
melakukan tugas masing-masing dalam menjaga kebersihan dan kekemasan bilik
darjah.
keperluan dalam bilik seni
|
ANALISIS BILIK DARJAH
Persekitaran bilik darjah adalah
berkait rapat dengan pengurusan fizikal seperti penentuan iklim fizikal, emosi
dan penyusunan bilik darjah. Suasana fizikal bilik merupakan rangka yang
menetukan kaedah pembelajaran. Ia juga mampu menggalakkan atau menjadi
penghalang kepada pembelajaran. Perancanganan dan penyusunan bilik darjah
melibatkan organisasi, merancang dan menggunakan perkara-perkara yang berkaitan
dengan tempat duduk murid, bahan bantu mengajar, sudut pameran dan
perabot-perabot lain. Dari aspek pengurusan iklim fizikal, guru perlu
memastikan bahawa bilik darjah sentiasa ditinggalkan dalam keadaan bersih dan
teratur. Pada diwaktu pembelajaran juga,
kelas hendaklah bersistematik supaya pengajaran dan pembelajaran berlaku tanpa
ada halangan. Sudut pembelajaran seperti sudut pameran karya dan sudut ilmu di
papan kenyataan,hendaklah diwujudkan bagi meransang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang dinamik. Selain itu penyusunan tempat duduk murid bergantung
kepada kesesuaian umur, aktiviti dan saiz kelas. Bagi kelas yang kecil, sesuai
dijadikan dalam bentuk U supaya murid senang
untuk menjadikan guru sebagai objek utama dalam titik fokus.kelas yang
bersaiz besar pula selalunya disusun dalam bentuk kuliah atau auditorium untuk
mememuatkan bilangan pelajar yang ramai. Kelemahan bagi susunan ini adalah
murid tidak dapat memberikan tumpuan yang sepenuhnya kepada guru sewaktu
mengajar kerana terdapat banyak ganguan selain pandangan terbatas. Meja guru
biasanya terletak di hadapan kelas, keadaan ini menggambarkan guru sebagai
seorang pemerintah yang bertindak menguasai semua muridnya. Menurut susunan
sebegini, murid dapat melihat guru dengan jelas. Penggunaan warna cat dinding
kelas juga menimbulkan mood kepada murid untuk belajar. Dari aspek pengurusan bagi mewujudkan iklim sosial,
guru hendaklah merancang pergerakan pelajar, tingkahlaku pelajar di dalam kelas
semasa guru mengajar, mewujudkan kumpulan perbincangan, bertanyakan soalan,
berbudi bahasa, mengadakan prosedur dalam peminjaman dan pemulangan peralatan
pembelajaran. Dari aspek pengurusan bagi mewujudkan iklim emosi pula, guru
perlu memiliki kemahiran komunikasi dan kelucuan penuh dengan budi bahasa untuk
mewujudkan kemesraan dan empati di samping mengendurkan perasaan takut dan
suasana tegang di kalangan pelajar. Ganjaran dan pujian merupakan salah satu
cara yang dapat memotivasikan pelajar. Ringkasnya, iklim bilik darjah
yang dikatakan kondusif adalah sebuah bilik darjah yang dikelolakan dengan
baik, yang elok dipandang dan yang teratur susunannya. Keadaan ini akan
memberikan semangaty, kesejahteraan dan keceriaan kepada pelajar yang
menggunakannya untuk menjalani aktiviti pembelajaran mereka.
No comments:
Post a Comment