
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TAHUN
|
Tahun 1 Suria
|
TEMA
|
KEBERSIHAN
|
TAJUK
|
Menjaga diri
|
FOKUS UTAMA
|
Standard Kandungan
|
1.2
|
Mendengar, mengecam dan
menyebut bunyi bahasa iaitu abjad suku kata, perkataan, frasa dan ayat yang
betul.
|
Standard Pembelajaran
|
1.2.4
|
Mendengar, memahami,
menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan
tertutup dengan betul dan tepat.
|
|
FOKUS SAMPINGAN
|
Standard Kandungan
|
2.2
|
Membaca dan memahami
perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
|
Standard Pembelajaran
|
2.2.1
|
Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan betul.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pengajaran,
murid dapat :
I.
Mendengar
dan mengecam perkataan yang berkaitan dengan anggota badan dan bukan anggota
badan
II.
Menyebut
dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang
didengari dengan betul dan tepat
III.
Memahami
dengan memberi makna perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata
dengan sebutan yang betul
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
I.
Ilmu
: Sains (anggota badan)
Pendidikan
kesihatan
Pendidikan moral
II.
Nilai
: Menjaga kebersihan anggota badan dan pakaian
III.
KBT
: Kemahiran Berikir – mengumpul dan menegelas
|
SISTEM BAHASA
|
Tatabahasa : kata nama am,
kosa kata
|
MEDIA
|
Gambar rajah tubuh badan,
kad perkataan, video (ICT), lembaran kerja
|
LANGKAH/ AKTIVITI
|
ISI PENGAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
Set Induksi
|
1.
Guru
menayangkan video Upin-ipin kepada murid-murid yang bertajuk “mari menjaga
kebersihan diri’.
2.
Guru
bersoal jawab dengan murid mengenai video.
3.
Murid
memberikan pendapat mengenai kebersihan diri.
|
KBT
(BCB)
- Belajar daripada video yang
ditunjukkan
- KONTEKSTUAL : kaitkan dengan
pengalaman murid
|
ABM :
-
Didik
hibur
(tontonan
video)
|
Langkah 1
|
1.
Guru
menamakan anggota badan kepada murid menggunakan kad gambar. Guru menjelaskan
dengan kuat supaya semua murid dapat mendengar dengan jelas.
2.
Murid
diminta untuk menyebut semula anggota badan yang disebut secara kelas.
|
ILMU :
-
Sains
(anggota badan)
|
ABM :
-
Kad
gambar
PENYERAPAN
:
-
ilmu sains iaitu anggota badan
|
Langkah 2
|
1.
Murid
menyebut perkataan yang berkaitan dengan anggota badan yang ditunjukkan
2.
Murid
menyebut semula perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
dengan bimbingan guru.
3.
Murid
mengecam perkataan yang didengar lalu menyentuh bahagian badan masing-masing.
|
KBT
(KB) :
-
Mengumpul
dan mengelas
NILAI :
-
Jaga
kebersihan diri
ILMU :
-
Sains
(anggota badan)
|
PENYEYERAPAN
:
- ilmu sains iaitu anggota badan
- Mampu mengelas data
|
Langkah 3
|
1.
Murid
diminta mengeja dan membaca kad perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
dan suku kata tertutup.
2.
Seorang
murid mengaja dan menyebut perkataan yang terdapat pada kad dan murid lain
akan mengulanginya.
3.
Murid
menyebut perkataan yang terdapat pada kad dan mengasingkan kad-kad yang
menunjukkan anggota badan dan bukan anggota badan.
4.
Murid
mengelaskan perkataan yang menunjukkan anggota badan dan bukan anggota badan
pada lembaran kerja yang diberi
|
KBT
(KB) :
-
Klasifikasi
SISTEM
BAHASA :
-
Kata
nama am
KBT
(TKP) :
-
Hubung
kait
NILAI :
-
Kebersihan
|
ABM :
-
Lembaran
kerja 1
PENGGABUNGJALINAN
:
-
Kemahiran
membaca dan bertutur
PENYEYERAPAN
:
- ilmu sains iaitu anggota badan
- Mampu mengelas data
|
Langkah 4
|
1.
Permainan
‘jangung manis kata’
2.
Guru
memberikan arahan untuk murid supaya memegang bahagian anggota yang terdapat
pada badan mereka.
3.
Apabila
guru tidak menyebut ‘jagung manis kata pegang ...’ murid tidak boleh memegang
bahagian badan tersebut.
4.
Murid
yang tidak peka akan tersingkir dapi permainan.
|
NILAI :
-
Kejujuran
|
Didik
hibur (permainan)
|
Pentaksiran
|
1.
Murid
menyebut perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang disebutkan
oleh guru.
2.
Murid
menulis perkataan yang disebut dengan ejaan yang betul.
|
KBT
(KB)
-
Mengumpul
dan mengelas
|
ABM :
-
Lembaran
kerja 2
PENGGABUNGJALINAN
:
-
Kemahiran
bertutur dan menulis
|
Pemulihan
|
1.
Murid
menyebut suku kata yang ditunjukkan.
2.
Murid
menggabungkan suku kata menjadi perkataan dan mengeja serta menyebut
perkataan.
|
KBT
(KB)
-
Menyusun
mengikut keutamaan
|
ABM :
-
Lembaran
kerja 3
PENGGABUNGJALINAN
:
-
Kemahiran
bertutur dan menulis
|
Pengayaan
|
1.
Murid
mengeja dan menyebut perkataan yang ditunjukkan.
2.
Murid
memadankan perkataan untuk membentuk frasa yang bermakna.
3.
Murid
menyebut frasa yang telah dibina.
|
KBT
(KB)
- Menyusun mengikut keutamaan
- Menjana idea
- menganalisis
|
ABM :
-
Lembaran
kerja 4
PENGGABUNGJALINAN
:
-
Kemahiran
bertutur dan menulis
|
KBT – kemahiran bernilai tambah
KB – kemahiran berfikir
BCB – Belajar cara belajar
TKP – Teori kecekapan pelbagai
No comments:
Post a Comment