RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN DUNIA SENI
VISUALTAHUN 1
Mata pelajaran : Dunia Seni Visual
Tarikh : 9 September 2014
Masa : 9.00-10.00 pagi (60 minit)
Tahun : 1 Amanah
Bilangan murid : 30 orang
Bidang : Menggambar
Aktiviti : Kolaj
Tema :
Alam semula
jadi
Tajuk : Buah-buahan
Alat : Pembaris
Bahan : Gam, kertas lukisan (tamplet sedia ada) dan
kertas warna
Bahan
Bantu Mengajar : kotak undian, kolaj yang telah siap,
buah-buahan
EMK
: Kreativiti dan inovatif,
keusahawanan
STANDARD
KANDUNGAN :
1. Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual seperti rupa, warna, dan
harmoni yang dalam penghasilan kolaj.
2. Aplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual
menerusi penentuan media dan teknik dalam membuat kolaj.
3. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
membuat kolaj.
4.
Apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni
dan budaya.
STANDARD
PEMBELAJARAN
1.1 Persepsi estetik
Murid dapat mengenal,
menamakan dan memahami bahasa seni visual yang terdapat pada karya seni
1.1.1 Unsur seni
1.1.1.1 Rupa – organik dan geometri
1.1.1.2 Warna – bebas
1.1.2 Prinsip rekaan
1.1.2.1 Harmoni – rupa, bentuk dan
warna
1.2 Aplikasi Seni
Murid dapat mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni
1.2.1 Mengenal dan menyatakan
jenis-jenis media
1.2.1.1 Alat – pembaris
1.2.1.2 Bahan – kertas lukisan, gam,
dan kertas warna
1.2.2 Mengetahui penggunaan
media, teknik dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1 Teknik – kolaj (kering atas
kering)
1.3 Ekspresi Kreatif
Murid dapat mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam menghasilkan
karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4 Apresiasi Seni
Murid dapat membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
Objektif :
Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan
definisi kolaj.
2.
Boleh menggunting dan menampal kertas warna dengan kreatif,
selamat dan kemas.
3.
Menghasilkan
kolaj mengikut prosedur dengan bimbingan guru secara kreatif.
4.
Membuat
apresiasi mudah terhadap karya kolaj sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni
visual.
KOMPONEN
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PDP / ILLUSTRASI
|
CATATAN
|
Set
induksi
(5 minit)
|
·
Guru
membawa sebuah kotak yang berisi kepingan puzzle buah-buahan
|
1.
2. Setiap murid diberikan satu
keping pecahan puzzle.
3. Cantuman puzzle membentuk
gambar buah-buahan dan murid perlu mencantum kepingan tersebut untuk
menentukan kumpulan mereka.
4. Murid berkumpul mengikut
kumpulan buah-buahan mereka.
5. Guru menyatakan tajuk
pelajaran pada hari ini iaitu kolaj.
|
BBM :
Kotak kepingan puzzle buah-buahan
|
Langkah 1: PERSEPSI
ESTETIK
(10 minit)
|
·
Guru
membawa buah-buahan maujud dan memberikannya mengikut kumpulan yang telah
ditentukan.
Contoh : oren, mangga,
pisang, epal, dan tembikai.
·
Guru
memperkenalkan sifat asas seni reka yang ada pada buah-buahan.
·
Guru
memperkenalkan konsep kolaj kepada murid.
·
Guru
menampal contoh-contoh kolaj di hadapan kelas.
|
1. Guru menunjukkan
buah-buahan sebenar dan kaitkan dengan pengetahuan sedia ada dan bahasa seni
visual murid.
2. Guru menggunakan papan
tulis untuk menyenaraikan asas seni reka dan catatan lain.
3. Setiap kumpulan dikehendaki
menyatakan sifat yang ada pada buah tersebut.
Contoh
soalan :
Apakah bentuk buah oren?
Apakah warna yang terdapat
pada buah tembikai?
Jawapan
: Oren berbentuk bulat, berwarna jingga, dan mempunyai paksi yang
simetri.
4. Guru mencungkil pengetahuan
murid bagi menentukan membezakan antara
rupa, bentuk, dan warna buah-buahan.
5. Murid diperkenalkan dengan
konsep kolaj.
Kolaj bermaksud potong, koyak, gunting, gam, dan tampal
sesuatu bahan ke atas sesuatu permukaan.
6. Contoh-contoh kolaj yang
telah siap ditampal di hadapan kelas dan ditunjukkan kepada murid.
Contoh-contoh gambar kolaj
|
BBM
:
Contoh-contoh
gambar kolaj
Teknik
:
-
Soal
jawab
-
Sumbang
saran
Strategi
:
Kemahiran
papan tulis
|
Langkah 2 : APLIKASI
SENI
(15 minit)
|
·
Demonstrasi
membuat kolaj.
·
Guru
membuat demonstrasi secara kelas terlebih dahulu.
·
Guru
akan membuat demonstrasi mengikut kumpulan seterusnya.
|
1. Menggunakan
peta i-think yang dilukis pada papan tulis, guru menyuruh murid mengeluarkan
pengetahuan sedia ada tentang jenis-jenis media yang sesuai dalam membuat
kolaj.
Contoh : daun kering
2. Guru
menunjukkan bahan yang akan digunakan untuk membuat kolaj pada hari ini.
3. Guru
menunjukkan demonstrasi membuat kolaj kepada murid di hadapan kelas.
4. Guru
menunjukkan sekali lagi cara menghasilkan kolaj dengan mengikut kumpulan
tadi.
5. Murid
memerhatikan guru membuat demonstrasi.
|
Media :
-
Pembaris
-
Gam
-
Kertas
lukisan (templet buah-buahan)
-
Kertas
warna
Teknik
:
-
Tunjuk
cara
-
Demonstrasi
Strategi :
Kemahiran menggunakan papan tulis
|
Langkah 3: EKSPRESI
KREATIF
(20 minit)
|
·
Murid
menghasilkan karya kolaj pada kertas templet yang diedarkan.
|
·
Langkah
1
Setiap
kumpulan diedarkan kertas templet mengikut jenis buah secara kumpulan.
·
Langkah
2
Murid
mengambil alat dan bahan mengikut kumpulan.
·
Langkah
3
Murid mengoyakkan kertas
warna dalam saiz kecil yang telah diedarkan dengan bantuan guru.
·
Langkah
4
Murid menyusun dan menampal
kepingan kertas warna mengikut reka bentuk yang disediakan menggunakan gam.
·
Langkah
5
Guru
membimbing murid menjalankan aktiviti dengan memberi penekanan kepada
kekemasan hasil kerja.
·
Langkah
6
Murid
menambah gambar buah-buahan lain pada kertas lukisan mengikut kreativiti dan
kerjasama antara kumpulan masing-masing
|
Nilai :
-
Kekemasan
-
Bekerjasama
EMK :
-
Kreativiti
dan inovatif
-
Pembelajaran
berpusatkan murid
KBT :
-
Kecerdasan
pelbagai Interpersonal
-
Intrapersonal
|
Penutup :
APRESIASI
SENI
(10 minit)
|
·
Sesi
refleksi dan apresiasi mudah dengan bimbingan guru.
·
Guru menerapkan unsur keusahawanan dengan
menggalakkan pelajar menghasilkan karya kolaj yang bermutu.
|
1.
Murid mempamerkan hasil kerja mengikut
kumpulan dan menceritakan sedikit mengenai hasil karya yang telah disiapkan
oleh kumpulan.
2.
Murid menghargai karya sendiri dan rakan.
3.
Karya ditampal di hadapan kelas.
4.
Guru memberikan peneguhan dan pujian
terhadap karya yang dihasilkan.
5.
Guru memberitahu kepada murid bahawa karya
yang dihasilkan secara bermutu dan kemas akan dapat dipasarkan secara
komersial dan mampu meningkatkan kadar ekonomi negara.
6.
Guru
mengukuhkan semula tajuk pelajaran
yang dipelajari hari ini.
|
Nilai :
-
Keberanian
KBT :
-
Kecerdasan
pelbagai
-
Intrapersonal
-
Verbal
linguistik
EMK:
- keusahawanan
|
Refleksi guru:
According to Stanford Medical, It is indeed the one and ONLY reason this country's women get to live 10 years more and weigh on average 42 lbs lighter than we do.
ReplyDelete(By the way, it has absolutely NOTHING to do with genetics or some secret exercise and really, EVERYTHING to do with "HOW" they are eating.)
P.S, What I said is "HOW", and not "what"...
Click on this link to see if this quick quiz can help you unlock your true weight loss potential