Saturday, 24 January 2015

KEMAHIRAN PENGAJARAN MIKRO

PENGAJARAN MIKRO

FAEDAH PENGAJARAN MIKRO

  1. Guru-guru pelatih mendapat peluang mempraktikkan kemahiran mengajar satu demi satu dalam situasi pelajaran yang terancang dan dipermudahkan.
  2.  Guru-guru pelatih boleh mempelajari teknik mengajar dalam keadaan yang tenang, mudah dan kurang kompleks.
  3. Pengajaran mikro ini membolehkan guru-guru pelatih mengamalkan teori pengajaran yang disampaikan oleh pensyarahnya di bilik kuliah.
  4. Pengajaran mikro juga dapat mengurangkan berbagai-bagai masalah daripada pengajaran biasa di sekolah.
  5. Melalui rakaman video, guru-guru pelatih dapat mengkaji sendiri kesalahan-kesalahan yang dilakukan dalam sesi pengajaran mikro.
  6. Melalui perbincangan selepas sesi pengajaran, guru-guru pelatih dapat memahami kesalahan pengajarannya dan seterusnya berusaha unyuk mengatasi kelemahan-kelemahan pengajaran yang timbul.



Kemahiran Set Induksi

Set induksi ialah kemahiran memulakan pengajaran dan pembelajaran sebelum isi atau tajuk pelajaran didedahkan.

Objektif Kemahiran Set Induksi

  • Menarik perhatian murid kepada pembelajaran yang akan disampaikan
  • Membina percambahan pemikiran murid supaya bersedia untuk belajar
  • Menimbulkan minat dan motivasi murid untuk belajar
  • Mengaitkan pengetahuan dan pengalamn murid dengan pelajaran yang lepas
  • Memberi cadangan aktiviti kepada murid dalam pembelajaran
  • Menyediakan tugas-tugas yang akan dilakuakan oleh murid
  • Membantu murid mengikuti pelajaran yang akan disampaikan

Kepentingan Set Induksi

  • Menyediakan murid meneroka isi pelajran yang akan disampaikan
  • Guru boleh menyediakan kemahiran pada diri murid sebaik-baik sahaja murid telah menunjukkan kesediaan menerima pelajaran
  • Murid menyambung dan menggabungkan isi pelajaran yang lepas dengan pelajaran yang lepas dengan pelajran yang akan disampaikan
  • Suasana kelas menjadi lebih ceria dan menyeronokkan
  • Mengurangkan kesan masalah disiplin
  • Mendedahkan teknik pengajaran dan pembelajaran kepada murid dan sentiasa sedia menerima pelajaran

Komponen Kemahiran Set Induksi


  • Menggunakan nada suara
  • Menggunakan BBM
  • Menggunakan gerak, isyarat, kontak mata
  • Menunjukkan satu aktiviti yang menarik

Menarik
perhatian










  • Meningkatkan persaan ingin tahu
  • Menggunakan teknik bercerita
  • Mempamerkan satu aktiviti yang menarik
  • Melontarkan soalan yang mencabar

Mewujudkan
motivasi

  • Menyatakan had tugas
  • Mengemukakan set soalan berkaitan
  • Melaksanakan tugas
  • Menyatakan aktiviti tugas atau projek

Membuat
perkaitan

  • Mengaitkan pengetahuan lepas
  • Mengemukakan isi pelajaran baru
  • Mengaitkan peristiwa semasa
  • Mengaitkan minat dan pengalaman murid

Menstruktur













 























BORANG KEMAHIRAN SET INDUKSI


Komponen kemahiran set induksi dan cara-cara melaksanakannya.


Ada
(Sesuai)

Ada
(Tidak sesuai)

Tidak
kelihatan

1.Menggunakan nada suara
2.Menggunakan alat bantu mengajar
3.Menggunakan gerakan, isyarat, kontak mata
4. Menunjukkan suatu aktiviti yang luar biasa.





Mewujudkan motivasi:

1.Membangkitkan rasa ingin tahu.
2.Menggunakan teknik bercerita
3.Menunjukkan suatu aktiviti yang berguna.
4.Menggunakan soalan mencabar.





Membuat perkaitan:

1.Mengaitkan pengetahuan lepas murid.
2.Mengaitkan isi pelajaran baru.
3.Mengaitkan peristiwa semasa
4.Mengaitkan minat dan pengalaman murid





Menstruktur:

1.Menyatakan had tugas yang akan dijalankan
2.Menggunakan satu siri soalan yang berkaitan
3.Menyatakan cara-cara melaksanakan tugas
4.Menyatakan aktiviti,tugas atau projek




Tanda (        ) pada ruang yang berkenaan



Kemahiran  Variasi Ransangan

Variasi ransangan merupakan kemahiran mempelbagaikan kaedah penyampaian pengajaran pembelajaran, supaya pengajaran menjadi lebih menarik.

Objektif  Variasi Ransangan

o   Memusatkan perhatian murid
o   Mengekalkan perhatian murid dalam pengajaran
o   Melibatkan murid secara aktif dalam aktiviti pembelajaran
o   Memberikan peluang kepada murid menggunakan deria untuk mengikuti aktiviti pembelajaran
o   Meningkat naluri ingin tahu murid dalam aktiviti yang dilaksanakan
o   Membuka peluang murid menikmati kepelbagaian aktiviti
o   Mewujudkan suasana pembelajaran dan pengajaran yang menyeronokkan

Komponan-komponan Variasi Ransangan

Ø  Perubahan pergerakan guru
Ø  Perubahan pergerakan anggota badan guru
Ø  Perubahan nada suara bacaan
Ø  Perubahan fokus deria murid
Ø  Perubahan interaksi lisan guru
Ø  Perubahan pergerakan fizikal murid



BORANG KEMAHIRAN VARIASI RANGSANGAN


Komponen kemahiran


30 saat bagi tiap-tiap satu

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Pergerakan langkah guru yang sesuai

















Pergerakan anggota guru yang berpatutan

















Perubahan nada guru dalam pertuturan

















Perubahan fokus deria murid

















Perubahan bentuk lisan murid

















Perubahan bentuk fizikal murid

















Tanda (        ) pada ruang yang berkenaan apabila perubahan tingkah laku guru dan murid dapat diperhatikan


Kemahiran  Menerang

Kemahiran ini ialah kemahiran menyampaikan maklumat konsep atau isi kandungan pelajaran kepada murid yang berlaku pada peringkat perkembangan

Komponen-komponen Kemahiran Menerang

Arahan permulaan
Penerangan guru;
  • Membangkitkan dan mengekalkan perhatian murid
  • Membangkitkan kesediaan murid untuk belajar
  • Jelas, ringkasdan tepat

Kemahiran ilustrasi
penggunaan contoh/sumber pelajaran yang;
  • Mencukupi
  • Sesuai
  • Jelas dan menarik
  • Kecekapan mengurus contoh/sumber

Penyusunan idea
pengurusan kemahiran menerang;
  • Idea dikembangkan secara teratur
  • Variasi ransangan berjaya digunakan
  • Penerangan lisan jelas dan tepat

Penutup
Rumusan/kesimpulan
  • Isi-isi penting dinyatakan secara bertulis dan disusun secara teratur
  • Penyataan penutp ringkas,tepat dan jelas


























BORANG KEMAHIRAN MENERANG


Komponen dan kriteria kemahiran menerang

Ya

Tidak

Tidak
kelihatan

Aras permulaan ( penerangan guru):

1.Menarik dan mengekalkan perhatian murid.
2.Sesuai dengan isi pelajaran
3.Membangkitkan kesediaan murid  untuk belajar
4.Jelas, ringkas dan tepat





Kemahiran ilustrasi ( penggunaan contoh/ sumber):

1. Contoh / Sumber pelajaran adalah mencukupi
2. Contoh / Sumber pelajaran adalah sesuai
3. Contoh / Sumber pelajaran jelas dan menarik
4. Contoh / Sumber pelajaran diuruskan dengan cekap





Penyusunan idea ( pengurusan kemahiran menerang ):

1.Idea dikembangkan secara teratur.
2.Variasi rangsangan berjaya digunakan.
3.Penerangan lisan jelas dan tepat.





Penutup ( rumusan / kesimpulan ):

1.Isi-isi penting dinyatakan secara bertulis.
2.Isi-isi penting disusun secara teratur.
3.Penyataan penutup ringkas, tepat dan jelas.




Tanda (        ) pada ruang yang berkenaan












Kemahiran  Menyoal
Menyoal merupakan kaemahiran memperolehi maklumatdalam aktiviti pengajaran.Digunakan untuk membantu murid mengingat pelajaran yang lepas.

Komponen Kemahiran Penyoalan


Pembentukan soalan
  • Jelas
  • Tepat
  • Ringkas

Fokus
( tunggal)
  • Soalan ditumpukan pada satu idea
  • Soalan konvergen

Fokus (pelbagai)
  • Soalan ditumpukan  lebih daripada satu idea
  • Soalan divergen

Sebaran
  • Ditaburkan kepada seluruh kelas

Hentian
  • Beri masa murid fikirkan jawapan


Melayan jawapan
  • Beri pujian
  • Lengkapkan jawapan
  • Baiki jawapan 

Memberi petunjuk jawapan
  • Panduan dengan petunjuk jawapan

Mencungkil fikiran
  • Soalan bersiri/berangkai

    Prinsip Menyoal
  1. Merancang soalan terlebih dahulu.
  2. Sesuai dengan peringkat umur.
  3. Soalan mengikut aras yang sesuai.
  4. Perkataan yang digunakan hendaklah mudak difahami.
  5. Beri peluang murid fikirkan jawapan.
  6. Soalan hendakalah diajukan kepada seluruh kelas.
  7. Kemukakan soalan sebelum mengarah murid menjawab.
  8. Bentuk soalan boleh sentiasa diubah.
  9. Soalan yang disampaikan adalah jelas didengar.
  10. Elakkan soalan yang mengikut urutan tempat duduk.
  11. Dorong murid memikirkan jawapan.
  12. Elakkan soalan yang mengandungi jawapan di dalamnya
  13. Ringkas dan tepat.
BORANG KEMAHIRAN MENYOAL



Komponen kemahiran
( Teknik menyoal)


Nombor Soalan


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Pembentukan soalan:
Jelas, ringkas, tepat
















Fokus kepada satu idea
















Fokus kepada lebih daripada satu idea
















Sebaran ke seluruh kelas
















Hentian yang sepatut
















Melayan jawapan dengan baik
















Memberi petunjuk/klu
















Mencungkil fikiran
















Aras-aras  kemahiran

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Pengetahuan
















Kefahaman
















Aplikasi
















Analisis
















Sintesis
















Penilaian
















Tanda (        ) pada ruang yang berkaitan dengan ciri-ciri yang dapat dilihat bagi tiap-tiap soalan yang dikemukakan dalam sesi pengajaran mikro.






Kemahiran Menggunakan
Papan Kapor/ Papan Putih (white board)

Kemahiran ini memerlukan kecekapan guru merancang dan menyusun tulisan, nota dan gambar rajah yang sesuai di papan tulis.

Komponen-komponen Penggunaan Papan Kapor/ Papan Putih


Kejelasan
  • Saiz tulisan yang sesuai
  • Tulisan yang kemas dan tepat
  • Gambarajah jelas dan ringkas


Susunan
  • Penggunaan ruang untuk rajah dan tulisan
  • Susunan jelas dilihat seluruh kelas
  • Disusun dengan sistematik

Penonjolan atau penekanan
  • Penggunaan warna yang menarik dan sesuai
  • Penggunaan warna yang menawan



Teknik persembahan
  • Membentuk konsep yang jelas dan tepat
  • Memudahkan konsep yang kabur dan susah
  • Penglibatan murid dalam aktiviti pembelajaran
  • Menggunakannya pada masa yang sesuai






















BORANG KEMAHIRAN MENGGUNAKAN  PAPAN KAPOR / WHITE BOARD


Komponen dan kriteria kemahiran menerang

Ya

Tidak
Sesuai

Tidak
kelihatan
                                                          
Kejelasan:

1.Saiz tulisan sesuai.
2.Tulisan kemas dan tepat
3.Gambarajah jelas dan ringkas.





Susunan ( layout):

1.Penggunaan ruang bagi tulisan atau rajah sesuai dan 
   seimbang
2.Susunan  jelas dapat dilihat oleh seluruh kelas.
3.Nota-nota disusun secara sistematik





Penonjolan atau penekanan:

1.Penggunaan kapur/pen warna yang sesuai.
2.Penggunaan kapur/pen warna yang menarik.





Teknik persembahan:

1.Berjaya membentuk konsep jelas dan tepat.
2.Berjaya memudahkan konsep/ idea yang susah.
3.Berjaya melibatkan murid dalam aktiviti pembelajaran.
4.Menggunakan papan kapur/white board  dalam masa
   yang sesuai.




Tanda (        ) pada ruang yang berkenaan









Kemahiran Bahan Bantu Mengajar /Sumber

Prinsip;
  • Memberikan pengukuhan kepada murid
  • Menarik
  • Memberi rangsangan kepada murid

Kesesuaian
  • Sesuai dengan objektif/hasil pembelajaran
  • Sesuai dengan isi kandungan
  • Digunakan pada masa sesuai
  • Menggunakan warna yang sesuai

Mencabar
  • Mencetuskan idea
  • Menggerakkan aktiviti
  • Menjadi bahan soal jawab
  • Menjadi bahan perbincangan
  • Timbul rasa ingin tahu

Kejelasan
  • Dapat dilihat dengan jelas
  • Dapat didenagr dengan jelas
  • Maklumat ringkas, padat dan tepat
  • Saiz bersesuaian

Penggunaan berfungsi

  1. membantu kefahaman
  2. meningkatkan kemahiran
  3. memudahkan pengajaran dan pembelajaran
  4. menjelaskan fakta
















Kemahiran Pengukuhan

Pengukuhan bermaksud kemahiran seseorang menggunakan pelbagai pendekatan untuk memantapkan kefahaman.

Komponen-komponen Kemahiran Pengukuhan

Lisan-positif
Ø  Guru menggunakan sebutan; baik/jelas/ya/betul/jawapan bagus
Ø  Guru menggulung jawapan murid

Gerak isyrat positif
Ø  Guru menunjukkan: senyum, anggukan kepala, menepuk tangan, mengangkat ibu jari

Dampingan
Ø  Mendampingi murid
Ø  Berdiri di sebelah murid
Ø  Duduk di sisi murid

Sentuhan
Ø  Menyidir
Ø  Sentuhan mengikut adat: menyentuh kepala bahu dan bahagian belakang badan

Lisan-negatif
Ø  Guru menggunakan sebutan: tidak elok,/ bukan/ salah/ tidak/ kurang lengkap

Gerak isyarat negatif
Ø  Menyidir
Ø  Menggeleng-gelengkan kepala
Ø  Menunjukkan muka marah
Ø  Menggoyangkan tangan













BORANG KEMAHIRAN PENGUKUHAN


Komponen kemahiran pengukuhan

Ada
(Sesuai)

Ada
(Tidak
Sesuai)

Tiada
                                                          
1. Lisan – positif





2. Gerak isyarat positif





3. Dampingan





4. Sentuhan





5. Lisan - negatif





6. Gerak  isyarat - negatif




Tanda (        ) pada ruang yang berkenaan















Kemahiran Penutup

Kemahiran ini adalah kemahiran menamatkan proses pengajaran dan pembelajaran.Pelajar menggunakan bahagian ini untuk membantu murid mengukuhkan konsep atau kemahiran yang baru sahaja dipelajari dengan merumuskan semua isi penting atau memberikan aktiviti susulan kepada mereka.

KOMPONEN-KOMPONEN KEMAHIRAN PENUTUP

Berkait Kognitif

Berkait Sosial
1.                 Menimbulkan perasaan
2.                 Memberi  peneguhan
3.                 Perasaan ingin tahu
4.                 Motivasi
5.                 Mengaitkan pelajaran akan datang

6.               
7.               
8.               
9.              peneguhan


1.                 Membuat rumusan
2.                 Mengulang isi penting
3.                 Aktiviti penilaian
4.                 Aktiviti susulan
5.             Aktiviti pengukuhan
1.                 Menimbulkan perasaan
2.                 Memberi  peneguhan
3.                 Perasaan ingin tahu
4.                 Motivasi
5.                 Mengaitkan pelajaran akan datang

6.               
7.               
8.               
9.              peneguhan
10.            embuat rumusan
11.            Mengulang isi penting
12.            Aktiviti penilaian
13.            Aktiviti susulan
14.      Aktiviti pengukuhan
         




AKTIVITI KEMAHIRAN PENUTUP






















BORANG KEMAHIRAN PENUTUP


Komponen dan kriteria kemahiran penutup

Ada
(Sesuai)

Ada
(Tidak
Sesuai)

Tidak
ada
                                                          
Perkaitan kognitif:





1. Membuat rumusan




2. Mengulangi isi-isi penting




3. Menjalankan aktiviti  penilaian.




4. Mencadangkan  aktiviti susulan




5. Menjalankan aktiviti pengukuhan




Perkaitan sosial:





1. Menimbulkan perasaan pencapaian murid




2. Memberi peneguhan positif




3. Mewujudkan perasaan ingin tahu




4. Memotivasikan perasaan ingin belajar




5. Mengaitkan dengan pelajaran  yang akan datang




Tanda (        ) pada ruang yang berkenaan






No comments:

Post a Comment