PENGAJARAN MIKRO
FAEDAH PENGAJARAN
MIKRO
- Guru-guru pelatih mendapat peluang mempraktikkan kemahiran
mengajar satu demi satu dalam situasi pelajaran yang terancang dan
dipermudahkan.
- Guru-guru pelatih boleh
mempelajari teknik mengajar dalam keadaan yang tenang, mudah dan kurang
kompleks.
- Pengajaran mikro ini membolehkan guru-guru pelatih mengamalkan
teori pengajaran yang disampaikan oleh pensyarahnya di bilik kuliah.
- Pengajaran mikro juga dapat mengurangkan berbagai-bagai masalah
daripada pengajaran biasa di sekolah.
- Melalui rakaman video, guru-guru pelatih dapat mengkaji sendiri
kesalahan-kesalahan yang dilakukan dalam sesi pengajaran mikro.
- Melalui perbincangan selepas sesi pengajaran, guru-guru pelatih
dapat memahami kesalahan pengajarannya dan seterusnya berusaha unyuk
mengatasi kelemahan-kelemahan pengajaran yang timbul.
Kemahiran Set Induksi
Set induksi ialah kemahiran memulakan
pengajaran dan pembelajaran sebelum isi atau tajuk pelajaran didedahkan.
Objektif Kemahiran Set Induksi
- Menarik perhatian murid kepada
pembelajaran yang akan disampaikan
- Membina percambahan pemikiran murid
supaya bersedia untuk belajar
- Menimbulkan minat dan motivasi murid
untuk belajar
- Mengaitkan pengetahuan dan pengalamn
murid dengan pelajaran yang lepas
- Memberi cadangan aktiviti kepada
murid dalam pembelajaran
- Menyediakan tugas-tugas yang akan
dilakuakan oleh murid
- Membantu murid mengikuti pelajaran
yang akan disampaikan
Kepentingan Set Induksi
- Menyediakan murid meneroka isi
pelajran yang akan disampaikan
- Guru boleh menyediakan kemahiran pada
diri murid sebaik-baik sahaja murid telah menunjukkan kesediaan menerima
pelajaran
- Murid menyambung dan menggabungkan
isi pelajaran yang lepas dengan pelajaran yang lepas dengan pelajran yang
akan disampaikan
- Suasana kelas menjadi lebih ceria dan
menyeronokkan
- Mengurangkan kesan masalah disiplin
- Mendedahkan teknik pengajaran dan
pembelajaran kepada murid dan sentiasa sedia menerima pelajaran
Komponen Kemahiran Set Induksi
|
perhatian
|
|
motivasi
|
|
Membuat
perkaitan
|
|
Menstruktur
|
BORANG KEMAHIRAN SET INDUKSI
Komponen kemahiran set
induksi dan cara-cara melaksanakannya.
|
Ada
(Sesuai)
|
Ada
(Tidak sesuai)
|
Tidak
kelihatan
|
1.Menggunakan nada suara
2.Menggunakan alat bantu mengajar
3.Menggunakan gerakan, isyarat, kontak mata
4. Menunjukkan suatu aktiviti yang luar biasa.
|
|
|
|
Mewujudkan motivasi:
1.Membangkitkan rasa ingin tahu.
2.Menggunakan teknik bercerita
3.Menunjukkan suatu aktiviti yang berguna.
4.Menggunakan soalan mencabar.
|
|
|
|
Membuat perkaitan:
1.Mengaitkan pengetahuan lepas murid.
2.Mengaitkan isi pelajaran baru.
3.Mengaitkan peristiwa semasa
4.Mengaitkan minat dan pengalaman murid
|
|
|
|
Menstruktur:
1.Menyatakan had tugas yang akan dijalankan
2.Menggunakan satu siri soalan yang berkaitan
3.Menyatakan cara-cara melaksanakan tugas
4.Menyatakan aktiviti,tugas atau projek
|
|
|
|
Tanda ( )
pada ruang yang berkenaan
|
Kemahiran Variasi Ransangan
Variasi ransangan
merupakan kemahiran mempelbagaikan kaedah penyampaian pengajaran pembelajaran,
supaya pengajaran menjadi lebih menarik.
Objektif Variasi Ransangan
o
Memusatkan
perhatian murid
o
Mengekalkan
perhatian murid dalam pengajaran
o
Melibatkan
murid secara aktif dalam aktiviti pembelajaran
o
Memberikan
peluang kepada murid menggunakan deria untuk mengikuti aktiviti pembelajaran
o
Meningkat
naluri ingin tahu murid dalam aktiviti yang dilaksanakan
o
Membuka
peluang murid menikmati kepelbagaian aktiviti
o
Mewujudkan
suasana pembelajaran dan pengajaran yang menyeronokkan
Komponan-komponan Variasi Ransangan
Ø
Perubahan
pergerakan guru
Ø
Perubahan
pergerakan anggota badan guru
Ø
Perubahan
nada suara bacaan
Ø
Perubahan
fokus deria murid
Ø
Perubahan
interaksi lisan guru
Ø
Perubahan
pergerakan fizikal murid
BORANG KEMAHIRAN VARIASI RANGSANGAN
Komponen kemahiran
|
30 saat bagi tiap-tiap satu
|
||||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
|
Pergerakan langkah guru yang sesuai
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pergerakan anggota guru yang berpatutan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perubahan nada guru dalam pertuturan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perubahan fokus deria murid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perubahan bentuk lisan murid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perubahan bentuk fizikal murid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kemahiran Menerang
Kemahiran ini
ialah kemahiran menyampaikan maklumat konsep atau isi kandungan pelajaran
kepada murid yang berlaku pada peringkat perkembangan
Komponen-komponen Kemahiran Menerang
Arahan
permulaan
|
Penerangan
guru;
|
|
|
|
|
|
Kemahiran
ilustrasi
|
penggunaan
contoh/sumber pelajaran yang;
|
|
|
|
|
|
|
|
Penyusunan idea
|
pengurusan kemahiran menerang;
|
|
|
|
|
|
Penutup
|
Rumusan/kesimpulan
|
|
|
|
BORANG KEMAHIRAN MENERANG
Komponen dan kriteria
kemahiran menerang
|
Ya
|
Tidak
|
Tidak
kelihatan
|
Aras permulaan ( penerangan guru):
1.Menarik dan mengekalkan perhatian murid.
2.Sesuai dengan isi pelajaran
3.Membangkitkan kesediaan murid untuk belajar
4.Jelas, ringkas dan tepat
|
|
|
|
Kemahiran ilustrasi ( penggunaan contoh/ sumber):
1. Contoh / Sumber pelajaran adalah mencukupi
2. Contoh / Sumber pelajaran adalah sesuai
3. Contoh / Sumber pelajaran jelas dan menarik
4. Contoh / Sumber pelajaran diuruskan dengan cekap
|
|
|
|
Penyusunan idea ( pengurusan kemahiran menerang ):
1.Idea dikembangkan secara teratur.
2.Variasi rangsangan berjaya digunakan.
3.Penerangan lisan jelas dan tepat.
|
|
|
|
Penutup ( rumusan / kesimpulan ):
1.Isi-isi penting dinyatakan secara bertulis.
2.Isi-isi penting disusun secara teratur.
3.Penyataan penutup ringkas, tepat dan jelas.
|
|
|
|
Tanda ( )
pada ruang yang berkenaan
|
Kemahiran Menyoal
Menyoal merupakan kaemahiran memperolehi maklumatdalam aktiviti
pengajaran.Digunakan untuk membantu murid mengingat pelajaran yang lepas.
Komponen Kemahiran Penyoalan
Pembentukan soalan
|
|
Fokus
( tunggal)
|
|
Fokus (pelbagai)
|
|
Sebaran
|
|
Hentian
|
|
Melayan jawapan
|
|
Memberi petunjuk jawapan
|
|
Mencungkil fikiran
|
|
Prinsip
Menyoal
- Merancang soalan terlebih dahulu.
- Sesuai dengan peringkat umur.
- Soalan mengikut aras yang sesuai.
- Perkataan yang digunakan hendaklah
mudak difahami.
- Beri peluang murid fikirkan jawapan.
- Soalan hendakalah diajukan kepada
seluruh kelas.
- Kemukakan soalan sebelum mengarah
murid menjawab.
- Bentuk soalan boleh sentiasa diubah.
- Soalan yang disampaikan adalah jelas
didengar.
- Elakkan soalan yang mengikut urutan
tempat duduk.
- Dorong murid memikirkan jawapan.
- Elakkan soalan yang mengandungi
jawapan di dalamnya
- Ringkas dan tepat.
BORANG KEMAHIRAN MENYOAL
Komponen kemahiran
( Teknik menyoal)
|
Nombor Soalan
|
||||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
|
Pembentukan soalan:
Jelas, ringkas, tepat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fokus kepada satu idea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fokus kepada lebih daripada satu idea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sebaran ke seluruh kelas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hentian yang sepatut
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Melayan jawapan dengan baik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Memberi petunjuk/klu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mencungkil fikiran
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aras-aras kemahiran
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
Pengetahuan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kefahaman
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aplikasi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Analisis
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sintesis
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Penilaian
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kemahiran Menggunakan
Papan Kapor/ Papan Putih
(white board)
Kemahiran ini memerlukan kecekapan guru merancang dan menyusun tulisan,
nota dan gambar rajah yang sesuai di papan tulis.
Komponen-komponen Penggunaan Papan Kapor/ Papan
Putih
Kejelasan
|
|
Susunan
|
|
Penonjolan atau penekanan
|
|
Teknik persembahan
|
|
BORANG KEMAHIRAN
MENGGUNAKAN PAPAN KAPOR / WHITE BOARD
Komponen dan kriteria
kemahiran menerang
|
Ya
|
Tidak
Sesuai
|
Tidak
kelihatan
|
Kejelasan:
1.Saiz tulisan sesuai.
2.Tulisan kemas dan tepat
3.Gambarajah jelas dan ringkas.
|
|
|
|
Susunan ( layout):
1.Penggunaan ruang bagi tulisan atau rajah sesuai
dan
seimbang
2.Susunan jelas
dapat dilihat oleh seluruh kelas.
3.Nota-nota disusun secara sistematik
|
|
|
|
Penonjolan atau penekanan:
1.Penggunaan kapur/pen warna yang sesuai.
2.Penggunaan kapur/pen warna yang menarik.
|
|
|
|
Teknik persembahan:
1.Berjaya membentuk konsep jelas dan tepat.
2.Berjaya memudahkan konsep/ idea yang susah.
3.Berjaya melibatkan murid dalam aktiviti pembelajaran.
4.Menggunakan papan kapur/white board dalam masa
yang sesuai.
|
|
|
|
Tanda ( )
pada ruang yang berkenaan
|
Kemahiran Bahan Bantu
Mengajar /Sumber
Prinsip;
- Memberikan pengukuhan kepada murid
- Menarik
- Memberi rangsangan kepada murid
Kesesuaian
- Sesuai dengan objektif/hasil pembelajaran
- Sesuai dengan isi kandungan
- Digunakan pada masa sesuai
- Menggunakan warna yang sesuai
Mencabar
- Mencetuskan idea
- Menggerakkan aktiviti
- Menjadi bahan soal jawab
- Menjadi bahan perbincangan
- Timbul rasa ingin tahu
Kejelasan
- Dapat dilihat dengan jelas
- Dapat didenagr dengan jelas
- Maklumat ringkas, padat dan tepat
- Saiz bersesuaian
Penggunaan berfungsi
- membantu kefahaman
- meningkatkan kemahiran
- memudahkan pengajaran dan
pembelajaran
- menjelaskan fakta
Kemahiran Pengukuhan
Pengukuhan bermaksud kemahiran seseorang
menggunakan pelbagai pendekatan untuk memantapkan kefahaman.
Komponen-komponen Kemahiran Pengukuhan
Lisan-positif
Ø Guru menggunakan sebutan;
baik/jelas/ya/betul/jawapan bagus
Ø Guru menggulung jawapan murid
Gerak isyrat positif
Ø Guru menunjukkan: senyum, anggukan kepala,
menepuk tangan, mengangkat ibu jari
Dampingan
Ø Mendampingi murid
Ø Berdiri di sebelah murid
Ø Duduk di sisi murid
Sentuhan
Ø Menyidir
Ø Sentuhan mengikut adat: menyentuh kepala
bahu dan bahagian belakang badan
Lisan-negatif
Ø Guru menggunakan sebutan: tidak elok,/
bukan/ salah/ tidak/ kurang lengkap
Gerak isyarat negatif
Ø Menyidir
Ø Menggeleng-gelengkan kepala
Ø Menunjukkan muka marah
Ø Menggoyangkan tangan
BORANG KEMAHIRAN
PENGUKUHAN
Komponen kemahiran
pengukuhan
|
Ada
(Sesuai)
|
Ada
(Tidak
Sesuai)
|
Tiada
|
1. Lisan – positif
|
|
|
|
2. Gerak isyarat
positif
|
|
|
|
3. Dampingan
|
|
|
|
4. Sentuhan
|
|
|
|
5. Lisan -
negatif
|
|
|
|
6. Gerak isyarat - negatif
|
|
|
|
Tanda ( )
pada ruang yang berkenaan
|
Kemahiran Penutup
Kemahiran ini adalah kemahiran menamatkan proses pengajaran dan
pembelajaran.Pelajar menggunakan bahagian ini untuk membantu murid
mengukuhkan konsep atau kemahiran yang baru sahaja dipelajari dengan merumuskan
semua isi penting atau memberikan aktiviti susulan kepada mereka.
KOMPONEN-KOMPONEN KEMAHIRAN PENUTUP
|
Berkait Kognitif
|
Berkait Sosial
|
1.
Menimbulkan
perasaan
2.
Memberi peneguhan
3.
Perasaan
ingin tahu
4.
Motivasi
5.
Mengaitkan
pelajaran akan datang
6.
7.
8.
9.
peneguhan
|
1.
Membuat
rumusan
2.
Mengulang
isi penting
3.
Aktiviti
penilaian
4.
Aktiviti
susulan
5.
Aktiviti
pengukuhan
1.
Menimbulkan
perasaan
2.
Memberi peneguhan
3.
Perasaan
ingin tahu
4.
Motivasi
5.
Mengaitkan
pelajaran akan datang
6.
7.
8.
9.
peneguhan
10.
embuat
rumusan
11.
Mengulang
isi penting
12.
Aktiviti
penilaian
13.
Aktiviti
susulan
14.
Aktiviti
pengukuhan
|
AKTIVITI KEMAHIRAN
PENUTUP
BORANG KEMAHIRAN PENUTUP
Komponen dan kriteria
kemahiran penutup
|
Ada
(Sesuai)
|
Ada
(Tidak
Sesuai)
|
Tidak
ada
|
Perkaitan kognitif:
|
|
|
|
1. Membuat
rumusan
|
|
|
|
2. Mengulangi
isi-isi penting
|
|
|
|
3. Menjalankan
aktiviti penilaian.
|
|
|
|
4.
Mencadangkan aktiviti susulan
|
|
|
|
5. Menjalankan
aktiviti pengukuhan
|
|
|
|
Perkaitan sosial:
|
|
|
|
1. Menimbulkan
perasaan pencapaian murid
|
|
|
|
2. Memberi
peneguhan positif
|
|
|
|
3. Mewujudkan
perasaan ingin tahu
|
|
|
|
4. Memotivasikan
perasaan ingin belajar
|
|
|
|
5. Mengaitkan
dengan pelajaran yang akan datang
|
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment