PENGENALAN
Bahasa Melayu merupakan bahasa ruji yang
digunakan di Malaysia. Ia digunakan secara meluas iaitu dengan meliputi
interaksi yang berlaku dalam kehidupan seharian kita. Penggunaan utama Bahasa
Melayu terkandung dalam peningkatan taraf fikiran sebagai tahap berfikir yang
tinggi, sebagai medium komunikasi serta wadah untuk menyatakan fikiran dan
perasaan.
Penggunaan Bahasa melayu dan kaedah penyampaian
serta pengajarannya haruslah dilaksanakan dengan betul dan berkesan bagi
meninggalkan kesan yang mendalam kepada murid. Penguasaan bahasa akan diperoleh
melalui pelbagai pengalaman pembelajaran yang melibatkan murid secara aktif
dalam aktiviti yang menghiburkan (didik hibur). Contohnya seperti nyanyian,
lakonan, berpidato, simulasi pertunjukan boneka dan permainan bahasa.
Program
Saringan Literasi dan Numerasi (Literacy and Numeracy Screening :LINUS) telah
direka khas bagi memastikan semua murid berkeupayaan untuk menguasai asas
kemahiran literasi dan numerasi selepas 3 tahun mengikuti program ini. Terdapat
5 konsep dalam modul pengajaran literasi iaitu :
1. Konsep ansur maju
2. Konsep penggabungjalinan
3. Konsep pengulangan
4. Konsep didik hibur
5. Konsep literasi bersepadu
Murid dapat belajar dengan baik melalui pengalaman mereka
secara lansung dengan dunia sebenar. Kanak-kanak akan memahami apa yang diajari
dengan berdasarkan kepada adaptasi pengalaman yang sedia ada. Konsep permainan boleh dijelaskan sebagai
tingkah laku dinamik, aktif dan konstruktif yang telah sebati dalam diri
murid-murid.
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Modul
Literasi : Asas 1
Masa
: 60 minit
Tema
: Keretaku
Kemahiran
literasi ( UNIT 9 ) Membaca dan memahami rangkai kata dan ayat,
Membina dan menulis rangkai kata dan ayat
9.0
Membina dan menulis ayat tunggal
Objektif
: 1. Murid dapat menyebut semula perkataan yang terdapat dalam lirik lagu.
2. Murid dapat mengeja dan menulis perkataan
berdasarkan ransangan yang diberi.
3. Murid dapat menyusun perkataan menjadi ayat
yang betul.
4. Murid dapat menyalin ayat tunggal yang
ringkas dengan betul.
BBM
: permainan bahasa, lirik lagu, lembaran kerja, kad perkataan, kad gambar
LANGKAH
PENGAJARAN
Langkah / Masa
|
Aktiviti
|
Media Pengajaran
|
SET INDUKSI
(5 minit)
|
1.
Guru memaparkan video
di slaid powerpoint.
Bapaku pulang
Bapaku pulang dari kota
Bapaku belikan kereta
Kereta kecil warna merah
Bolehku bawa ke sekolah
Pon, pon, pon, pon, pon, pon, pon,
pon, pon
Kereta kecilku berbunyi
Marilah adik mari naik
Bolehku bawa jumpa nenek
2.
Bimbing murid membaca
lirik lagu yang dipaparkan sambil melakukan pergerakan.
3.
Murid menyanyi lagu
‘bapaku pulang’ dengan berpandukan lirik lagu pada video dengan melakukan
pergerakan.
|
Video ‘Bapaku pulang’
|
Langkah 1
(10 minit)
|
1. Bersoal jawab dengan murid menegnai lagu
berkaitan dengan tajuk.
2. Menunjukkan kad gambar.
3. Murid diminta untuk menulis perkataan
berdasarkan kad gambar yang ditunjukkan.
4. Membimbing murid mengeja, menulis dan membaca
perkataan.
5. Murid mengeja dan membaca secara kuat dengan
panduan guru.
|
Kad gambar
|
Langkah 2
(5 minit)
|
1. Aktiviti ‘jangan lupa lirik’
2. Murid diberikan lirik lagu yang sama dengn
tadi.
3. Murid dikehendaki melengkapkan lirik lagu
dengan berpandukan klu yang diberi.
|
Lembaran kerja
|
Langkah 3
(10 minit)
|
1. Empat orang murid diberi kad perkataan
berdasarkan ayat yang telah diajar.
2. Murid diminta untuk menyusun semula kad yang
telah diberikan.
3. Murid diminta berdiri di hadapan kelas sambil
memegang kad perkataan dengan susunan yang betul.
4. Murid-murid membaca perkataan tersebut dengan
jelas.
5. Murid menulis ayat yang betul di dalam buku latihan.
|
Kad perkataan
|
Langkah 4
(10 minit)
|
1. Lima orang murid diberi kad perkataan
berdasarkan ayat yang telah diajar.
2. Murid diminta untuk menyusun semula kad yang
telah diberikan.
3. Murid diminta berdiri di hadapan kelas sambil
memegang kad perkataan dengan susunan yang betul.
4. Murid-murid membaca perkataan tersebut dengan
jelas.
5. Murid menulis ayat yang betul di dalam buku
latihan.
|
Kad perkataan
|
Langkah 5
(10 minit)
|
1. Enam orang murid diberi kad perkataan
berdasarkan ayat yang telah diajar.
2. Murid diminta untuk menyusun semula kad yang
telah diberikan.
3. Murid diminta berdiri di hadapan kelas sambil
memegang kad perkataan dengan susunan yang betul.
4. Murid-murid membaca perkataan tersebut dengan
jelas.
5. Murid menulis ayat yang betul di dalam buku
latihan.
|
Kad perkataan
|
Langkah 6
PENUTUP
(10 minit)
|
Permainan ‘cari jalan pulang’
1. Permainan ini dimainkan secara pertandingan
antara dua kumpulan.
2. Ayat tunggal telah diberi.
3. Murid perlu memadankan dua gambar yang
menunujukkan kesinambungan yang betul dengan ayat yang telah diberi.
4. Murid dikehendaki menyalin semula ayat yang
telah diberi tadi pada akhir sesi pembelajaran.
|
Permainan bahasa
|
ANALISIS TEKNIK
Konsep
Permainan Bahasa
- Suatu Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) akan menjadi
lebih berkesan sekiranya murid-murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan di
samping menjalani suasana pembelajaran yang menarik. Kaedah-kaedah untuk
menambahkan keceriaan sewaktu P&P termasuklah nyanyian, sumbang saran,
lakonan, soal jawab dan bermain. Permainan bahasa adalah berkonsepkan kepada
belajar sambil bermain yang ternyata dapat membantu meningkatkan keterlibatan
dan kefahaman murid sewaktu proses P&P berlansung. Terdapat pelbagai jenis
permainan bahasa yang dapat dirangka oleh guru mengikut kesesuaian objektif
mata pelajaran di samping menguji murid pada tahap yang sesuai berdasarkan aras
kefahaman murid.
- Sebelum guru melaksanakan atau merangka permainan bahasa,
guru perlu tahu tahap pemikiran dan kefahaman yang sesuai mengikut murid yang
diajar justeru permainan bahasa yang dirangka dapat mencapai objektif. Jika
permainan bahasa dirangka pada aras yang terlalu tinggi, murid akan menjadi
bosan dan tidak mahu memberi perhatian, begitu juga sebaliknya. Permainan
bahasa juga sesuai untuk dijalankan pada waktu akhir pembelajaran supaya murid
dapat mengetahui terlebih dahulu mengenai perkataan-perkataan atau pengetahuan
baharu yang telah diajar. Permainan bahasa dapat dianggap sebagai aktiviti
pengukuhan untuk menguji kefahaman murid dan sebagai pengayaan bagi
mempelbagaikan aktiviti dalam penggunaan ilmu yang baharu diajar kepada murid.
Langkah
pelaksanaan permainan bahasa
|
Contoh
permainan bahasa
Pemilihan tajuk adalah berdasarkan kepada LINUS
Asas 1 Unit 9
Tajuk : “cari jalan pulang”
Objektif : membantu murid membaca dan membina
ayat tunggal dengan cantuman gambar.
Cara Pelaksanaan :
1. Permainan bahasa
digunakan sewaktu akhir sesi pembelajaran.
2. Permainan ini boleh dimainkan dalam dua kumpulan atau
lebih.
3. Murid-murid dibahagikan mengikut kumpulan masing masing.
4. Carta permainan ditampal pada dinding di belakang kelas.
5. Murid-murid diberi ayat tunggal untuk dibaca secara senyap
dan berkumpulan.
6. Murid-murid dikehendaki untuk mencari jalan dengan
memadankan gambar yang sesuai untuk membentuk ayat tunggal sama seperti yang
telah diberi oleh guru.
7. Murid-murid dikehendaki duduk di tempat masing-masing dan
menyalin ayat tunggal yang telah terbentuk.
8. Kumpulan yang menggunakan masa yang paling singkat untuk
mencari jalan pulang dan membentuk ayat tunggal yang betul dianggap sebagai
pemenang.
JUSTIFIKASI &
KEPENTINGAN TEKNIK PENGAJARAN
Pendekatan dalam permainan bahasa diharap dapat membantu murid-murid yang lemah di
samping dapat meningkatkan motivasi untuk mendorong murid supaya minat belajar
dan meningkatkan pengetahuan dalam suasana yang santai. Pendekatan secara
permainan adalah 60% lebih mudah berbanding pendekatan-pendekatan yang lain. Ini
kerana dalam proses P&P aktiviti permainan dapat menarik minat dan
mengumpul konsentrasi murid. Ini dapat membantu murid agar mengingati perkara
yang diajar pada hari tersebut dengan mudah.
Selain daripada itu, permainan bahasa adalah
suatu komponen yang penting dipercayai dapat meningkatkan kreativiti murid di
samping membina persefahaman dan sikap kerjasama dalam kelas. Dengan adanya
permainan bahasa yang melibatkan pergerakan berkumpulan, interaksi sosial
antara murid dapat digalakkan justeru kemahiran berkomunikasi antara murid
dapat diasah dan ditingkatkan.
Di samping itu, permainan bahasa adalah penting
dalam membantu memperbaiki dan memperhalusi perkembangan kemahiran murid.
Buktinya, dalam permainan bahasa, terdapat penggabungan beberapa kemahiran di
dalam suatu permainan. Sebagai contoh, permainan bahasa yang melibatkan
kemahiran membaca dan menulis. Melalui aktiviti seperti inilah, murid-murid
dapat menguasai beberapa kemahiran secara serentak sewaktu proses pengajaran
dan pembelajaran berlansung.
Selain itu, permainan bahasa dapat menimbulkan
suasana yang hidup sewaktu pengajaran dan pembelajaran berlansung di dalam
kelas. Perkembangan-perkembangan murid juga akan berlaku sewaktu aktiviti
permainan bahasa. Contohnya seperti perkembangan fizikal yang berlaku apabila
murid dapat menguasai kawalan motor halus dan motor kasar melalui bermain.
Permainan bahasa dapat membantu dalam pembentukan jati diri, keterampilan diri,
pemupukan nilai murni seperti motivasi dan yakin pada diri sendiri.
No comments:
Post a Comment