Tarikh/
Hari : Isnin
Tahun
: 2 Alam
Bilangan
murid : 25 orang
Tema
: Haiwan
Tajuk
: Kura-kura dan monyet
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu
perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
|
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
dengan menggunakan ayat majmuk.
|
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan
kemas.
|
3.2.6 Menulis ayat majmuk dengan betul
dan kemas.
|
Objektif
:
i)
Bercerita tentang Kura-Kura
dan monyet dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
dengan menggunakan ayat majmuk.
ii)
Menulis sekurang-kurangnya
lima ayat majmuk dengan betul dan kemas
Pengisian
kurikulum :
i.
Ilmu : Sivik dan kewarganegaraan
ii.
Nilai : Kerajinan, Kerjasama
iii.
Belajar cara belajar : Menjana
idea
Sistem
bahasa :
i.
Tatabahasa :Ayat majmuk
ii.
Sebutan dan intonasi
Bahan
Bantu Mengajar :
Kad perkataan, lagu, permainan bahasa, video, kotak teka gaya,
teks petikan
Pengetahuan
sedia ada :
Murid
telah sedia tahu mengenai kata hubung (dan, sambil tetapi, untuk, lalu)
LANGKAH/
MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
Induksi
(5 minit)
|
Teka gaya
i. Monyet
ii. Katak
iii. Kucing
iv. Harimau
v. Burung
|
1. Wakil
murid dipanggil untuk tampil ke hadapan kelas.
2. Murid
memilih kertas yang ada di dala kotak. Dalam kertas tersebut, terdapat nama
haiwan.
3. Murid
tersebut dikehendaki membuat gaya haiwan dan murid lain meneka gaya tersebut.
|
BBM :
Kotak dan kertas
KB :
Menghubung kait
|
Langkah 1
(20 minit)
|
Cerita kura-kura dan monyet
|
1. Murid
dibahagikan kepada lima kumpulan.
2. Murid
membaca petikan teks secara mekanis di dalam kumpulan.
3. Seorang
wakil dari setiap kumpulan dikehendaki untuk menceritakan semula mengenai petikan
monyet dan kura-kura.
4. Guru
menilai sebutan dan intonasi yang betul semasa bercerita.
|
BBM :
-Petikan monyet dan kura-kura.
-kad bergambar
BCB :
Mendengar dengan aktif
Membaca dengan intonasi yang betul
Nilai :
Rajin, kerjasama
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Perbincangan mengenai ayat majmuk dan kata hubung yang digunakan dalam ayat
majmuk:
i.
Dan
ii.
Sambil
iii.
Tetapi
iv.
Untuk
v.
Lalu
|
1. Guru
menerangkan ayat majmuk kepada murid.
2. Murid
menulis lima ayat majmuk.
|
BBM :
Kad perkataan
BCB :
menjana idea |
Langkah 3
(12 minit)
|
Permainan bahasa
(kebun monyet dan kura-kura) sebagai aktiviti pengayaan
kepada murid-murid.
|
1. Guru
melaksanakan permainan kebun monyet dan kura-kura.
2. Murid
duduk mengikut kumpulan dan menunggu giliran untuk memutar dadu.
3. Apabila
buah dadu menunjukkan angka, murid dikehendaki bergerak mengikut angka pada
petak yang disediakan dan membina ayat majmuk.
4. Pemulihan:
guru memberi lembaran kerja kepada murid.
|
Teknik :
Permainan bahasa
BBM :
Papan permainan
Lembaran kerja
BCB :
Menjana idea
|
Penutup
(8 minit)
|
·
Nilai sosial :
murid menyatakan nilai-nilai murni dan berfikir secara
kritis terhadap video yang disediakan.
·
Nilai kognitif :
Murid membuat rumusan mengenai perkara yang dipelajari – sebutan
dan intonasi.
|
1. Guru
menayangkan video pendek kepada murid-murid mengenai monyet dan kura-kura.
2. Murid
diminta untuk menyatakan nilai murni dan memberi pendapat mereka.
3. Murid
dibimbing merumuskan perkara yang dipelajari.
|
BBM :
video
BCB :
menjana idea
Nilai :
Rajin
Baik hati
|
No comments:
Post a Comment