Saturday, 24 January 2015

PENDIDIKAN MORAL

1.0 PENGENALAN

Moral berasal daripada perkataan Bahasa Latin “moralis” yang bererti tingkah laku yang sejajar dan sesuai dengan tatatusila atau peraturan sesebuah masyarakat. Etika pula berasal daripada perkataan Latin yang merangkumi kelakuan betul dan kehidupan yang baik.  Pendidikan moral sentiasa dikaitkan dengan pendidikan sivik dan Pendidikan Agama Islam terutamanya di Sekolah rendah.  Bagi Kursus Pengenalan Konsep Asas Pendidikan Moral (ELM 3101) ini, pelajar dapat menimba pengetahuan dan kemahiran asas seperti dalam konteks konsep asas dalam moral, konsep asas kepada nilai, teori-teori etika, insan bermoral, nilai-nilai agama masyarakat serta teori-teori perkembangan moral.
Secara kasarnya, pendidikan moral dapat dibahagi kepada beberapa aspek iaitu, pertama mengapa pendidikan moral ditekankan, kedua pelajar belajar bagaimana untuk berfikir dan menyelesaikan masalah, dan yang terakhir ialah pelajar telah diberi peluang serta diterapkan nilai keyakinan terhadap tingkah laku moral, supaya pelajar mempunyai rasa bertanggungjawab terhadap moral.
Konsep asas berkaitan dengan pendidikan moral telah pun dikaji oleh ahli-ahli antropologi, falsafah, psikologi dan sosiologi. Secara amnya, pengajian falsafah tentang moral telah memberikan kita sebab dan pengertian tentang andaian dan idea mengenai tindakan yang dianggap baik dan patut dilakukan oleh seseorang individu dalam hidupnya serta dalam hubungan antara individu. Seperti dalam tugasan ini, pelajar dikehendaki untuk membuat satu analisis kajian mengenai sikap seseorang yang mencuri makanan di surau akibat terlalu lapar. Kupasan isu ini akan dibincangkan dengan lebih lanjut sama ada perilaku ini bermoral atau tidak, wajar atau tidak dan boleh dilakukan atau tidak. 

Pengajian psikologi tentang moral telah meluaskan kefahaman kita tentang tingkah laku dan perkembangan kapasiti manusia untuk membuat pertimbangan moral sebagai agen moral yang bertanggungjawab. Pengajian sosiologi tentang moral pula menyumbangkan kepada pengetahuan kita terhadap tindakan sosial individu terhadap orang lain dalam institusi sosial. Sumbangan yang meluas dan mendalam daripada pelbagai bidang ilmu ini telah memberikan sesuatu asas kepada pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral.




2.0 NILAI DAN TEORI ETIKA

Sebelum memulakan perbincangan mengenai isu yang diberi, kita perlulah terlebih dahulu mengkaji apa yang dikatakan sebagai suatu amalan yang bermoral? Apa yang dimaksudkan dengan tindakan beretika dan berakhlak? Secara kasarnya, kita dapat melihat perhubungan antara moral, etika dan akhlak dalam rajah di bawah.
Konsep baik, benar dan patut juga berkait rapat dengan perilaku manusia yang berubah-ubah mengikut sesuatu tempat atau jenis masyarakat. Contohnya dalam masyarakat barat, perbuatan meminum arak dalam majlis bukanlah suatu perbuatan yang tidak bermoral. Arak adalah tidak baik kepada kanak-kanak tetapi setelah mencapai dewasa, mereka dibenarkan untuk meminum arak. Baik merujuk kepada penerimaan seseorang terhadap sesuatu yang dilakukan. Manakala benar merupakan fakta dan sebab yang dapat diterima oleh majoriti. Merujuk kepada kes pencuri kuih di surau, kita boleh kaitan dengan beberapa Teori Etika.

2.1 Teori Teologikal

Dalam teori teologikal, kepercayaan bergantung kepada nilai ‘betul’ atau salah bergantung kepada kesan sesuatu perbuatan. Keputusan yang terakhir adalah bergantung kepada jumlah bandingan perkara yang baik yang dilakukan. Teori teologikal amat mementingkan hasil akibat sesuatu tindakan. Teori ini dapat dilihat melalui dua perspektif iaitu ulitarianisme dan egoism. Ulitarianisme adalah berkaitan dengan tindakan seseorang yang berasaskan tujuan memaksimumkan kebahagiaan atau keseronokan majoriti. Contoh yang paling lazim dapat kita ambil ialah dalam kisah dongeng iaitu tabiat Robin Hood yang mencuri dan kemudian bersedekah kepada penduduk kampungnya yang telah ditindas oleh orang berpangkat besar. Manakala, Egoisme pula berkait rapat dengan tanggapan bahawa tindakan yang betul adalah baik manakala tindakan yang salah adalah buruk terhadap diri sendiri. Orang yang berpegang kepada teori egoism hanya memikirkan mengenai diri sendiri dan keuntungan yang di perolehi dan membelakangi kepentingan terhadap orang lain. Sebagai contoh, pengemis tersebut melakukan kesalahan dengan mencuri di surau. Tetapi dia sudah pun meminta terlebih dahulu dan permintaannya ditolak. Tambahan pula pengemis berasa sangat lapar dan mungkin tanpa makan, dia akan memudaratkan dirinya dengan terdedah kepada penyakit seperti sakit perut dan kurang tenaga. Di sini dapat kita lihat bahawa keperluannya untuk mencuri telah melebihi daripada keburukan mencuri itu sendiri. Justeru itu, melalui teori teologikal ini, perbuatan mencuri pada situasi ini adalah wajar, benar dan dibolehkan.

2.2 Teori Deontologi

Teori Deontologi adalah bertentangan dengan Teori Teologikal. Menurut teori ini, kesan daripada sesuatu perbuatan adalah tidak titik beratkan sebaliknya, sifat perlakuan atau ciri peraturan merupakan perkara pertama yang diambil kira dalam teori ini. Prinsip kewajipan merupakan cabang di bawah teori Deontologi. Prinsip kewajipan menegaskan mengenai pelaksanaan tanggungjawab yang sangat penting. Dalam teori ini, tanggungjawab dikatakan satu nilai utama yang menentukan sama ada tindakan itu bermoral atau tidak. Menerusi cerita pengemis yang mencuri makanan di surau itu, pengemis dilihat sebagai seorang yang tidak mempunyai nilai moral dan tidak bertanggungjawab. Ini kerana dia perlu berusaha untuk mencari makanan dengan lebih bersungguh-sungguh selain mencuri. Terdapat banyak lagi inisiatif lain yang boleh dilakukan seperti mendapatkan kerja untuk mencari wang sara hidup atau meminta bantuan di rumah-rumah perlindungan untuk orang yang menghadapi kesulitan dalam hidup. Dalam prinsip kewajipan, individu bertanggungjawab terhadap diri, keluarga, agama dan negaranya.
Aristotle mengatakan bahawa moral kebaikan secara umumnya adalah ciri-ciri terpuji yang dimiliki oleh sifat seseorang dan telah wujud dalam diri seseorang. Seorang yang berakhlak mulia adalah seorang yang mempunyai matlamat dan berada di pertengahan dan tidak keterlaluan serta mengelakkan tindakan yang berlebihan atau berkurangan. Imbangan sifat keterlaluan ini ditentukan menerusi tindakan kearifan oleh seseorang yang mempunyai pengalaman dan mempunyai kemahiran pertimbangan dalam menghadapi sesuatu situasi yang baru. Seseorang yang mempunyai akal tahu akan matlamat yang hendak dituju dan apa yang hendak dicapai dengan memelihara emosi dengan baik dan di samping memperlihatkan imbangan yang sesuai di antara taakulan, perasaan dan kemahuan. Oleh itu, terdapat perbezaan antara kebaikan dalam etika dan ini mempengaruhi amalan seseorang dalam akhlak dan perilaku moral seseorang itu. Oleh itu, dalam teori ini, perbuatan mencuri adalah dianggap sangat tidak wajar, hina dan tidak bermoral. Pencuri tersebut tidak memiliki sifat-sifat terpuji seperti yang diajar dalam teori deontologi.

3.0 TEORI AGAMA : ISLAM

Dalam agama Islam, mencuri adalah mengambil harta milik orang lain dengan tiada hak untuk dimilikinya tanpa  pengetahuan pemiliknya. Mencuri hukumnya adalah haram. Mencuri itu adalah salah satu daripada dosa-dosa besar dan mewajibkan potong tangan ke atas si pencuri itu. Sebagaimana dengan firman Allah dalam Al Quran :
وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
“Lelaki yang mencuri dan wanita yang mencuri,potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah.Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.Maka barangsiapa bertaubat (di antara pencuri-pencuri itu) sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri,maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya.Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”                                       
(al-Mâidah ayat 38-39)

3.1 Hukuman Kerana Kesalahan Mencuri

Sesiapa yang melakukan kesalahan mencuri wajib dikenakan hukuman hudud sebagaimana yang dikehendaki oleh hukum syarak.
1)    Mencuri kali pertama hendaklah dipotong tangan kanannya.
2)    Mencuri kali yang kedua hendaklah dipotong kaki kirinya dan,
3)    Mencuri kali ketiga dan berikutnya hendaklah dikenakan hukuman takzir dan dan dipenjarakan sehingga ia terbunuh.

3.2 Mencuri Kerana Lapar

Seperti dalam artikel yang telah diberi, tiada sesiapa pun yang mahu hidup tanpa tempat berlindung dan keperluan asas yang cukup menjadi keutamaan dalam meneruskan kehidupan. Dalam kes ini, seorang lelaki telah ditangkap mencuri kerana terlalu lapar. Pada mulanya dia meminta terlebih dahulu namun permintaannya tidak dilayan. Lalu, oleh kerana keadaan diri yang terdesak dan kelaparan menyebabkan dia mengambil tindakan mencuri makanan.
Mencuri kerana lapar termasuk dalam situasi darurat dan tidak akan dikenakan hukum hudud. Dalam keadaan darurat, adalah diharuskan oleh syarak untuk melakukan perkara yang dilarang. Contohnya jika sekiranya tidak melakukan perkara tersebut, seseorang itu boleh membawa kepada maut lalu dia memakan daging khinzir. Perkara ini termasuk dalam situasi darurat. Namun, syaratnya makan tidak boleh melebihi tahap keperluan dan hanya untuk tujuan meneruskan hidup sahaja.

“Darurat (dalam keadaan yang memaksa) diharuskan melakukan perkara yang dilarang”.
(Al- Ashbah dan An – Nazha’ir)
Walau bagaimanapun, sebagai seorang manusia yang biasa, kita perlulah berusaha dalam mendapatkan hasil yang kita mahukan. Sampai bila kita boleh berlindung di balik kata “darurat” itu sedangkan kita sendiri yang tidak berusaha untuk mencari pekerjaan dan mendapatkan wang untuk membeli keperluan asas hidup. Di samping itu, bagi pendapat saya, keperluan pencuri ini masih belum sampai pada tahap darurat. Darurat yang sebenarnya ialah apabila dalam keadaan yang sangat terdesak dan tidak ada cara lain lagi yang boleh dilakukan. Contohnya seperti jika negara dalam keadaan peperangan dan keadaan yang sangat terdesak untuk kita mencuri makanan bagi meneruskan hidup. Allah telah berfirman
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” .
(Ar-Ra’d ayat 11)
Perbuatan mencuri adalah merupakan perbuatan yang terkutuk kerana orang yang mencuri telah mengambil hak orang lain. Kita tidak tahu jika orang lain itu lebih berhak menerima barang yang telah dicuri dan akan menggunakannya dengan sebaik mungkin. Pada pendapat saya melalui ajaran agama Islam, perbuatan mencuri adalah sangat tidak bermoral, tidak wajar dilakukan dan sepatutnya setiap individu mempunyai kesedaran dalam keburukan amalan mencuri ini. Dari sudut modal insan, modal insan yang bermoral menekankan mengenai perwatakan yang positif iaitu terdiri daripada pemikiran moral, emosi moral serta tindakan moral. Perbuatan mencuri dapat menimbulkan kesan buruk terhadap orang lain dan terhadap diri sendiri. Makanan yang dicuri adalah haram yang akan masuk ke dalam darah daging kita. Perbuatan ini boleh menyebabkan hati seseorang menjadi keras, di samping doa pencuri tidak akan diterima. Perbuatan mencuri boleh menyebabkan hati seseorang itu kotor dan ini akan membawa kesan kepada perbuatannya yang lain. Contohnya seperti tidak menunaikan solat, berjudi dan selalu menipu orang lain. Kesan perbuatan mencuri ini juga turut akan melibatkan keluarga si pencuri iaitu apabila makanan yang dicuri dibuat untuk memberi makan kepada keluarga. Anak kecil yang tidak bersalah turut menjadi mangsa dalam kes seperti ini. 




4.0 PERANAN MASYARAKAT

Seorang insan yang berakhlak mulia haruslah mempunyai tiga elemen dalam moral iaitu pemikiran moral, perasaan moral da tindakan moral. Sifat individu boleh dilihat melalui perlakuan yang menggambarkan diri sebenarnya.

4.1 Peranan Komuniti

Setiap masyarakat mempunyai tanggung jawab masing-masing dalam menjadi komuniti yang harmoni. Masyarakat perlu prihatin terhadap golongan yang kurang bernasib baik seperti orang kurang upaya, hilang keupayaan kerana kemalangan, orang yang ditimpa penyakit, anak yatim piatu atau yang ditinggalkan oleh ibu bapa mereka serta mereka yang mengalami kesempitan dalam hidup mereka. Ibu bapa boleh mendidik anak-anak agar simpati terhadap nasib golongan ini, memberi bantuan mengikut kemampuan dan tidak menghindari atau mengejek mereka.
Masyarakat pula haruslah mempunyai sifat saling membantu antara satu sama lain tanpa mengambil kira isu perkauman. Setiap manusia di muka bumi ini adalah makhluk kejadian Allah. Adalah menjadi tanggungjawab bagi kita untuk menolong saudara-saudara kita yang menghadapi kesusahan. Seperti dalam artikel, jika mereka bersifat murah hati untuk memberi sedekah kepada golongan yang kurang mampu itu, maka kes kecurian tidak akan berlaku.
Kita haruslah sering mengingati bahawa setiap amalan walaupun sebesar zarah itu pasti akan ada balasannya di Syurga kelak. Dan setiap perbuatan yang jahat akan menerima balasan yang setimpal. Dalam konteks masyarakat, setiap individu perlu cakna dengan apa yang sedang berlaku dalam jiran tetangga atau orang di sekeliling. Dengan mengambil tahu ini, orang yang ditimpa musibah dapat diberikan bantuan tidak kira sama ada dalam bantuan berbentuk fizikal mahupun secara sokongan moral. 
Di samping itu, pihak kerajaan juga haruslah mengambil tahu mengenai kes-kes bagi orang yang kurang bernasib baik seperti mereka ini. Jika kita dapat lihat situasi yang sedang berlaku di Malaysia sekarang, rakyat berpendapatan rendah dan golongan miskin tertindas. Manakala orang yang berpangkat dan berpengaruh besar dapat hidup mewah dan senang lenang. Kadang kala situasi yang tertekan seperti peningkatan harga barang dalam keperluan hidup seharian, gaji yang rendah dalam pekerjaan golongan bawahan, yuran persekolahan dan keperluan sekolah yang mahal akan mendesak seseorang yang baik melakukan sesuatu di luar jangkaan minda kita. Banyak terjadi isu seperti kejadian mencuri dan merompak, termasuklah kes bunuh diri serta ibu bapa tidak mahu menghantar kanak-kanak bersekolah malah kanak-kanak ini turut bekerja bagi mencari wang. Kes-kes seperti ini haruslah dipandang serius oleh pihak-pihak yang tertentu bagi membantu melahirkan masyarakat yang mampu dan seterusnya, negara yang maju dan membangun tanpa kes jenayah dapat dibina. 

4.2 Tugas Ibu Bapa

Selain itu, dalam konteks mencuri, haruslah ditegah sekeras-kerasnya. Pencegahan ini haruslah bermula dari rumah. Ibu bapa adalah punca yang membentuk pola-pola tingkah laku seseorang individu atau anak. Seringkali ditimbulkan bahawa faktor keluarga memainkan peranan penting dalam mempengaruhi kejayaan anak-anak dalam pelajaran. Ibu bapa yang sentiasa memberi galakkan dan perangsang sehingga menimbulkan minat, semangat ketekunan dan keyakinan diri dalam menghadapi pelajaran. Jika anak dapat dibentuk dalam menjadi individu yang patuh terhadap rukun iman dan rukun Islam, nescaya tidak akan berlaku masalah seperti kecurian atau masalah sosial yang lain.

4.3 Pengaruh Rakan sebaya

Pada diri remaja, pengaruh dalam lingkungan perilaku diakui cukup kuat. Seringkali terpampang dalam dada akhbar dan kaca televisyen mengenai kes-kes kecurian yang melibatkan anak-anak remaja. Walaupun remaja telah mencapai tahap perkembangan kognitif yang memadai untuk menentkan tindakannya sendiri, namun penentuan diri remaja dalam berperilaku banyak dipengaruhi oleh tekanan dari kelompok teman sebaya (Conger, 1991). Kelompok teman sebaya juga diakui dapat mempengaruhi pertimbangan dan keputusan seseorang remaja tentang perilakunya (Conger, 1991). Rakan sebaya dilihat mempunyai nilai-nilai tersendiri dan mempunyai pengaruh yang ketara. Rakan sebaya di sekolah dapat mempengaruhi disiplin seseorang remaja.
Sekiranya nilai-nilai rakan sebaya tidak mementingkan ketekunan, tanggungjawab, kerjasama, menepati masa, menghormati guru dan mematuhi peraturan, begitulah juga sikap pelajar berkenaan. Sebaliknya sifat-sifat sosial positif rakan sebaya akan menghasilkan seseorang individu yang amat menekankan nilai moral dalam satu-satu masyarakat seperti sifat-sifat kepimpinan, bertimbang rasa dan bekerjasama. Rakan sebaya juga memainkan peranan penting bagi membentuk konsep diri, sikap dan pandangan seseorang pada dirinya sendiri sama ada dirinya dihargai ataupun sebaliknya di sisi masyarakat. Contohnya, cara berpakaian, hobi, aktiviti-aktiviti sosial, jenis permainan, kumpulan belajar dan sebagainya.


No comments:

Post a Comment