Saturday, 24 January 2015

PERANCANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

PERANCANGAN  AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

2.1 TEORI PEMBELAJARAN


Teori pembelajaran sosial Albert Bandura telah digunakan sepanjang pelaksanaan pengajaran mikro kami. Teori Pembelajaran sosial telah dipelopori oleh seorang tokoh terkenal iaitu Albert Bandura. Teori ini adalah terkenal dengan teknik peniruan atau modeling yang menekankan kepada faktor di mana manusia berfikir dan bertingkah laku melalui pemerhatian dan meniru tingkah laku yang menghasilkan ganjaran. Peringkat peniruan boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu peniruan secara lansung, peniruan sekat dan tak sekat lakuan, serta peniruan elisitasi. Albert bandura mengemukakan model determinisme timbal balik yang mengandungi tiga faktor utama iaitu perlakuan, individu (kognisi) dan persekitaran. Faktor-faktor tersebut saling berinteraksi dan mempengaruhi pembelajaran. Bandura berpendapat bahawa perlakuan seseorang merupakan hasil interaksi antara faktor dalam diri dan persekitaran (Mohd Fuad Sam, 2013).
Sewaktu PdP berlansung pada tempoh hari, kumpulan saya telah memilih untuk menggunakan teknik peniruan secara lansung. Peniruan lansung melibatkan kejadian apabila seorang model (guru) melakukan sesuatu dan individu (murid) akan meniru kelakuan tersebut.  Pengaplikasian teori tersebut diguna pakai sewaktu guru memberi penerangan dan membina model kereta bersama-sama dengan lakuan murid membina model.
Selain itu, teori pembelajaran yang telah diaplikasikan sewaktu pelaksanaan pengajaran mikro pada tempoh hari adalah teori pembelajaran Behavioris. Teori pelaziman operan merupakan pecahan kecil daripada teori pembelajaran Behavioris yang telah diasaskan oleh EL Thorndike. Menurut Thorndike, hubungan antara ransangan dan gerak balas akan menjadi lebih kukuh apabila wujud kesan yang positif (Mohd Fuad Sam, 2013). Berdasarkan teori ini, Thorndike telah memperkenalkan tiga hukum pembelajaran.




Hukum pembelajaran Thorndike

                       
Sewaktu PdP berlansung, guru memberi ransangan dan pujian kepada murid untuk menggalakkan lagi gerak balas yang memberansangkan antara murid dan guru. Ini juga menimbulkan suasana yang positif dan menyeronokkan ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Pembawaan murid kepada rasa berjaya adalah penting bagi mendapatkan keyakinan dan minat murid dalam meneruskan aktiviti dan mendapat hasil yang memberansangkan. Guru yang tidak kedekut dengan pujian akan menambahkan rasa puas hati dan gembira dalam diri murid. Selain itu, ransangan positif seperti ganjaran hadiah telah diberikan kepada murid-murid yang dapat menjawab soalan dengan betul. Walau bagaimanapun, ganjaran yang terlalu kerap akan melunturkan keterujaan murid dan akan membuatkan  murid menjadi bosan.

2.2 MODEL PENGAJARAN


Model pengajaran yang telah diaplikasi sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran adalah model behavioral. Model behavioral merupakan sebuah model yang berasaskan eksperimen pelaziman klasik Pavlov, pembelajaran berasaskan ganjaran Thorndike, dan kajian Watson. Strategi yang tergolong dalam model pengajaran ini ialah pengajaran lansung dan pengajaran masteri.
1.    Pengajaran langsung (direct instruction)
Pengajaran langsung telah dilaksanakan dalam proses pengajaran mikro kumpulan kami. Pengajaran langsung berlaku di mana guru bertindak dalam menyampaikan isi pengajaran kepada murid supaya murid dapat mencapai hasil pembelajaran yang telah ditetapkan. Kemahiran asas yang ditekankan dalam proses PdP ini termasuklah kemahiran menggunakan gunting, kemahiran membentuk dan kemahiran menampal. Berpandukan model pengajaran lansung, beberapa langkah pengajaran telah diaplikasikan untuk menjayakan proses pengajaran yang berlaku di dalam kelas. Langkah-langkah tersebut adalah seperti :
-       Guru mengenalpasti hasil pembelajaran yang ingin dicapai. Tahap kemampuan murid perlu dinilai terlebih dahulu sebelum guru menetapkan hasil pembelajaran. Kemahiran pada aras sukar tidak mampu untuk dicapai oleh setiap individu murid. Sebagai contoh, kemahiran menggunting tidak mungkin dapat dikuasai dengan sempurna oleh semua murid-murid tahun satu. Di sini sebagai contoh, guru boleh memberikan kertas yang tersedia mempunyai panduan untuk digunting oleh murid-murid bagi memudahkan mereka disamping mengasah kemahiran supaya menjadi lebih baik.
-       Guru memberikan ransangan terhadap minat murid tentang apa yang ingin disampaikan. Berdasarkan rancangan pengajaran yang telah dirancang, guru bertindak untuk mendapatkan minat dan tumpuan murid. Guru menarik minat murid mengenai tema pengajaran harian tersebut iaitu kereteku, dan mengaitkannya dengan pengalaman sedia ada murid dalam kaedah seperti soal jawab. Selain itu, guru bertindak untuk memperluas skop pandangan murid mengenai tema dengan mempertonton video kepada murid. Pada permulaan PdP, video lagu telah dimainkan dan guru manarik minat murid dengan aktiviti nyanyian lagu ‘bapaku pulang dari kota’. Melalui aktiviti ini, murid akan berasa seronok dan lebih bersemangat untuk meneruskan PdP selain dapat meningkatkan ciri-ciri inkuiri dalam diri murid secara tidak langsung.

2.2 KAEDAH TEKNIK PENGAJARAN

            Kaedah teknik pengajaran yang kami gunakan dalam melaksanakan RPH ialah dengan cara demonstrasi. Demonstrasi ialah salah satu cara melatih murid memerhati dan melakukan sesuatu aktiviti mengikut prosedur. Dalam proses ini terdapat komunikasi lisan secara langsung daripada guru kepada murid. Teknik ini bertujuan memberi peluang kepada murid agar benar-benar memahami perkara yang hendak dipelajari melalui prosedur yang ditunjukkan. Kaedah demonstrasi ini membolehkan murid-murid menguasai sesuatu perkara dengan lebih mudah dan dapat meningkatkan ingatan murid terhadap sesuatu perkara. Demonstrasi yang baik memerlukan objektif dan kandungan yang teliti, penerangan yang jelas, tumpuan daripada murid, rumusan dan aktiviti susulan dalam memperkukuhkan kefahaman murid.
            Tujuan kumpulan kami memilih kaedah demonstrasi untuk menunjukkan sesuatu isi atau prosuder aktiviti kami secara berkesan. Pembinaan model kereta memerlukan langkah-langkah prosedur yang betul untuk menghasilkannya. Demonstrasi ini juga boleh menimbulkan minat dalam sesuatu topik. Kaedah demonstrasi ini kami telah sediakan model untuk kemahiran mengajar. Hal ini dapat mengubah kadar pemberajaran murid menjadi lebih menarik.
            Seterusnya, langkah pelaksanaan demonstrasi yang kami lakukan bermula dengan guru menentukan topik serta menyediakan alatan dan bahan. Sebelum itu guru menerangkan cara penggunaan alatan dan bahan kepada murid-murid. Kemudian, guru melaksanakan langkah-langkah aktiviti yang perlu diikuti dan ditunjukkan kepada murid-murid. Semasa demonstrasi ini dibuat, murid akan memberi gerak balas atas setiap persoalan yang diajukan untuk mengetahui pemahaman murid. Urutan perlu dicatatkan supaya tiada perkara penting yang ditinggalkan. Guru juga meminta murid mengulangi langkah dan murid akan mempraktikkan apa-apa sahaja yang telah dipelajari.

2.3 STRATEGI PENGAJARAN

            Kami menggunakan strategi pemusatan bahan pelajaran semasa melaksanakan RPH ini. Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, bahan pengajaran memainkan peranan yang penting. Guru atau murid perlu bergantung sepenuhnya kepada penggunaan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pengajaran. Di sini, bahan untuk menjalankan aktiviti perlu disediakan guru untuk mencapai objektif yang ditetapkan.Guru juga lebih mengutamakan kecekapan dan kemahiran menggunakan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pengajaran.
            Bahan-bahan yang disediakan ini dapat membantu murid memahami konsep yang abstrak dengan lebih jelas di samping memupuk semangat berdikari dengan menjalankan aktiviti pembelajaran tanpa kehadiran atau pertolongan guru. Contohnya guru menunjukkan model kereta yang diperbuat daripada kad manila. Bahan maujud ini akan memberi gambaran jelas tentang konsep bentuk dan sebagainya. Sememangnya strategi pemusatan bahan pelajaran ini sangat mementingkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang bermakna melalui pengalaman yang sebenar. Dengan adanya ilmu pengetahuan yang abstrak dapat dikaitkan dengan situasi yang konkrit

2.4 PENDEKATAN DAN STRATEGI INTEGRATIF / KESEPADUAN

            Pendekatan dan strategi yang telah digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran iaalah penggabungjalinan. Penggabungjalinan bermaksud pengintegrasian pelbagai kemahiran untuk menghasilkan pelajaran yang bersepadu dan menyeluruh. Strategi  ini bertujuan mengukukuhkan kemahiran antara satu sama lain dan menjadikan aspek pembelajaran saling melengkapi dalam sesuatu pelajaran, agar pembelajaran tersebut lebih menarik dan bermakna (Kamarudin Haji Husin, 1990).
            Penggabungjalinan ialah proses penyampaian beberapa kemahiran seperti membaca, menulis dan mengira semasa P&P dijalankan. Strategi ini kami terapkan dalam melaksanakan aktiviti. Antara kemahiran yang digabungjalinkan ialah membaca dan menyanyi, mewarna dan mendengar, menggunting dan menggam gambar. Kemahiran-kemahiran seni visual dapat digabungjalinkan dengan kemahiran bahasa. Ciri-ciri gabungjalin ini sangat menarik dan proses melaksanaknnya bersepadu dan menyeluruh. Dengan ini, murid dapat menintegrasikan kepelbagaian kemahiran dalam sesuatu aktiviti ini. Selain itu, kemahiran menggunting dan mewarna ini akan saling kukuh-mengukuh antara satu sama lain. Murid dapat belajar cara kemahiran menggunting sekaligus pandai menggunakan kemahiran mewarna dengan cara yang betul.
            Cara mengguna gabungjalin ini perlulah dirancang berdasarkan objektif pembelajaran. Antara objektif PdP kami ialah murid dapat menghasilkan binaan menggunakan kad manila dan kertas warna. Menghasilkan binaan ini merujuk kepada murid menggunakan kemahiran penggabungjalin seperti mewarna, menggunting dan menampal. Strategi ini kami guna berdasarkan objektif pelajaran, kebolehan dan pencapaian murid.Melalui gabungjalin ini, objektif berjaya dicapai dan murid sudah menguasai kemahiran yang digabungjalinkan dengan baik. Selain itu, cara lain bagi membuat pengabungjalin ini ialah kami mengenalpasti kemahiran utama dan kemahiran sampingan. Berdasarkan Rph yang dirancang, kemahiran utama ialah kemahiran asas yang melibatkan subjek Pendidikan Seni Visual seperti melukis, menampal dan mewarna. Kemahirannya sampingan adalah seperti membaca dan menyanyi. Kemahiran sampingan ini perlu dikuasai terlebih dahulu untuk mengukuhkan kemahiran utama. Namun begitu, kemahiran utama perlulah difokuskan kepada murid-murid.
   Perlunya penggabungjalinan kemahiran-kemahiran melahirkan murid yang berupaya dan cekap dalam penguasaan sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Seterusnya melahirkan individu yang mahir dalam semua bidang/kemahiran dengan cepat dan teratur.
            Dalam pengajaran, kami juga menggunakan nilai penyerapan dimana menerapkan ilmu pengetahuan kepada murid-murid. Sebagai contoh kami mengaitkan subjek matematik, bahasa melayu dan muzik. Kami mengajak murid-murid untuk menyanyikan lagu “ Bapaku pulang dari kota” pada set induksi berserta lirik pada video tersebut membuatkan murid membaca lirik, hal ini meningkatkan kemahiran mereka dalam membaca dan kami menyuruh pelajar untuk mengira berapa bilangan tayar kereta dan memperkenalkan bentuk-bentuk geometri yang terdapat pada model kereta yang ingin dihasilkan oleh murid-murid. Pada set induksi kami memberi pendedahan awal kepada murid-murid tentang kenderaan kereta terlebih dahulu seperti yang terdapat dalam teori pelaziman Operan Thorndike , hukum kesedian iaitu dari segi kognitif pengalaman lepas dimana bertanyakan murid tentang kenderaan yang penah mereka lihat.
Pelbagai kemahiran juga turut diserapkan ketika berlakunya proses PdP kumpulan kami. Kami menekankan kemahiran menggunting, menampal dan melekatkan pada komposisi yang betul. Dalam teknik pengajaran kami mulakan dengan demostrasi cara menggunting model kereta yang telah disediakan oleh guru. Seperti teknik scaffolding iaitu proses membimbing dan membantu pembelajaran. Malahan kemahiran ini juga berkaitan dengan pengalaman sedia ada murid-murid dimana mereka pernah melakukan proses mengunting dan menampal pada bidang lain seperti kolaj. Sebagai guru, kami hanya meningkatkan kemahiran mereka dalam bidang menggunting dan menampal.

            Selain itu juga kami cuba menerapkan nilai-nilai yang perlu ada dalam diri setiap individu dimana kami menegur murid yang bercakap kurang sopan dengan mengatakan bahawa perkataan seperti itu tidak baik diungkapkan kepada rakan-rakan. Kami juga menerapkan nilai berkongsi antara satu sama lain iaitu murid-murid perlu berkongsi alatan dengan rakan-rakan yang lain seperti penggunaan gam dan gunting. Kami juga memberi penekanan kepada murid untuk memberi pujian kepada rakan-rakan dan diri sendiri apabila berjaya melakukan sesuatu perkara. Sebagai contoh kami akan menyuruh murid-murid menepuk tangan apabila rakan mereka berjaya menjawab soalan dan tepuk tangan untuk diri mereka sendiri kerana dapat menyekesaikan tugasan yang telah diberikan. Malahan kami juga menerapkan nilai menghormati antara satu sama lain iaitu ketika melakukan apresiasi dimana mereka harus menghormati pendapat rakan mereka dalam menyatakan apresiasi beliau. 

No comments:

Post a Comment