INSTRUMEN PENILAIAN BAHASA
KEMAHIRAN MEMBACA
Kemahiran Membaca Kuat (Pertandingan
Mini Membaca Berita)
Nama:
Kelas:
Bil.
|
Kesilapan
/ kelemahan yang dilakukan
|
Kekerapan
|
||||
1.
|
Peninggalan – bunyi huruf / perkataan / imbuhan yang
ditinggalkan.
|
|
|
|
|
|
2.
|
Ulangan – mengulang-ulang perkataan / suku kata.
|
|
|
|
|
|
3.
|
Tambahan – bunyi huruf / imbuhan / perkataan
ditambah.
|
|
|
|
|
|
4.
|
Pembalikan – huruf / perkataan / frasa dibaca secara
terbalik atau songsang.
|
|
|
|
|
|
5.
|
Membaca cuma selepas mengeja / membatang suku kata terlebih
dahulu.
|
|
|
|
|
|
6.
|
Membaca tersekat-sekat perkataan demi perkataan
tanpa mengikut frasa atau unit pemikiran.
|
|
|
|
|
|
7.
|
Membaca terlampau cepat / gopoh / tidak menghiraukan
noktah / lain-lain tanda bacaan yang boleh menjejas kefahaman dalam bacaan.
|
|
|
|
|
|
Komen guru: ______________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Markah bacaan akan dinilai berdasarkan
item-item berikut:
BIL
|
PERKARA
YANG DINILAI
|
SKOR
|
CATATAN
/ KOMEN GURU
|
||
1
|
2
|
3
|
|||
1
|
Kelancaran – murid dapat membaca berita
dengan fasih dan lancar.
|
|
|
|
|
2
|
Bacaan murid mempunyai jeda.
|
|
|
|
|
3
|
Murid membaca berita dengan
menggunakan intonasi yang sesuai.
|
|
|
|
|
4
|
Nada yang digunakan murid sesuai
dengan ayat yang dibaca.
|
|
|
|
|
5
|
Sebutan bacaan murid jelas dan terang
|
|
|
|
|
Skor
|
Pencapaian
|
1
|
LEMAH
|
2
|
SEDERHANA
|
3
|
BAIK
|
*Petunjuk :
Jumlah Skor: ____________
Ya
|
|
Tidak
|
|
Bimbingan Guru:
No comments:
Post a Comment