Saturday, 24 January 2015

INSTRUMEN PENILAIAN BAHASA KEMAHIRAN MEMBACA

INSTRUMEN PENILAIAN BAHASA KEMAHIRAN MEMBACA
Kemahiran Membaca Kuat (Pertandingan Mini Membaca Berita)
Nama:
Kelas:
Bil.
Kesilapan / kelemahan yang dilakukan
Kekerapan
1.
Peninggalan – bunyi huruf / perkataan / imbuhan yang ditinggalkan.





2.
Ulangan – mengulang-ulang perkataan / suku kata.





3.
Tambahan – bunyi huruf / imbuhan / perkataan ditambah.





4.
Pembalikan – huruf / perkataan / frasa dibaca secara terbalik atau songsang.





5.
Membaca cuma selepas mengeja / membatang suku kata terlebih dahulu.





6.
Membaca tersekat-sekat perkataan demi perkataan tanpa mengikut frasa atau unit pemikiran.





7.
Membaca terlampau cepat / gopoh / tidak menghiraukan noktah / lain-lain tanda bacaan yang boleh menjejas kefahaman dalam bacaan.






Komen guru: ______________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Markah bacaan akan dinilai berdasarkan item-item berikut:
BIL
PERKARA YANG DINILAI
SKOR
CATATAN / KOMEN GURU
1
2
3
1
Kelancaran – murid dapat membaca berita dengan fasih dan lancar.




2
Bacaan murid mempunyai jeda.




3
Murid membaca berita dengan menggunakan intonasi yang sesuai.




4
Nada yang digunakan murid sesuai dengan ayat yang dibaca.




5
Sebutan bacaan murid jelas dan terang





Skor
Pencapaian
1
LEMAH
2
SEDERHANA
3
BAIK
*Petunjuk :




Jumlah Skor: ____________

Ya

Tidak

Bimbingan Guru:         


No comments:

Post a Comment